Hlavní obsah

Maloobchodníkům rostly celosvětově tržby, navzdory krizi

14. 1. 2014, 16:13 – New York/Praha
Novinky, pit

Tržby 250 největších maloobchodních řetězců dosáhly ve finančním roce 2013, tedy od června 2012 do června 2013, celkem 4,3 biliónu dolarů (86 biliónů korun). Proti předešlému období se tak jedná o nárůst ve výši 7,5 procenta. Vyplývá to ze studie společností Deloitte a STORES Media.

Foto: Darren Staples, Reuters

Jedním z největších maloobchodníků je i společnost Tesco.

Článek

„Začátek loňského roku byl pro oblast maloobchodu velmi těžký. Je povzbuzující, že světové jedničky v oblasti maloobchodu byly schopny toto těžké období překonat a nakonec profitovaly z rostoucích spotřebitelských výdajů,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.

Jak připomněl advokát Aleš Kubáč z Ambruz & Dark/Deloitte Legal, proti zahraničním trhům má maloobchodní trh v České republice určitá specifika, mezi jednotlivými řetězci panuje ostrá konkurence a zákazníci silně reagují na nabízené slevy. To na maloobchodníky vytváří tlak, který se projevuje mimo jiné i ve vztazích s dodavateli.

„Celosvětové výnosy zaznamenaly růst zejména proto, že výnosy více než 80 procent z 250 předních maloobchodních řetězců (199 společností) rostly,“ konstatoval Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte ve Spojených státech.

Prim hráli maloobchodníci v Latinské Americe

Podle Kalishe je zajímavé, že některé přední maloobchodní řetězce rozprodávaly svůj majetek, aby byly schopny toto pro obchodníky náročné období překonat a udržely zisky.

„Země s rozvíjející se ekonomikou představují v posledních letech velmi slibné trhy pro maloobchodní činnost,“ uvedla Vicky Engová, ředitelka oddělení spotřebitelského průmyslu společnosti Deloitte. To dokládá i fakt, že tržby maloobchodníků z Latinské Ameriky dosáhly 15procentního růstu, za nimi se umístili maloobchodníci z trhů v Africe a z oblasti Středního východu. Mírný růst vykazovaly společnosti z řad 250 největších maloobchodníků ve Spojených státech.

Evropští maloobchodníci vloni příliš úspěšní nebyli. Zavedení úsporných opatření v reakci na úvěrovou krizi eurozóny totiž přivedlo Evropu do recese, která v mnoha evropských zemích znamenala zvýšení nezaměstnanosti a zpomalení růstu.

Deset největších maloobchodních řetězců
pořadínázev společnostizemětržby (v miliónech dolarů)
1.Wal-Mart Stores, Inc.USA469 162
2.Tesco PLCVelká Británie101 269
3.Costco Wholesale CorporationUSA99 137
4.Carrefour S.A.Francie98 757
5.The Kroger Co.USA96 751
6.Schwarz Untemehmens Treuhang KGNěmecko87 236 (odhad)
7.Metro AGNěmecko85 832
8.The Home Depot, Inc.USA74 754
9.Aldi Einkauf GmbH & Co.Německo73 035 (odhad)
10.Target CorporationUSA71 960
Zdroj: Deloitte

Reklama

Související témata:

Výběr článků