Článek
„Trend je tedy jasný. Rostoucí nezaměstnanost, stagnující mzdy a přetrvávající nejistota z toho, co bude dál, rozhodně k utrácení nevybízejí. A příliš zatím nezabírají ani slevy, nárůst zaznamenali jen prodejci s oblečením,“ komentoval analytik ČSOB Petr Dufek.
V únoru se krom jiného špatně prodávaly počítače a komunikační zařízení (pokles o 5,1 procenta), farmaceutické a zdravotnické zboží (pokles o 2,8 procenta).
Naopak vzrostly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 3,1 procenta), oděvy a obuv (o 2,7 procenta) a výrobky pro kulturu a rekreaci (o 2,3 procenta).
Díky šetřivosti Čechů, zboží zlevňuje. „Z pohledu inflace je nezájem spotřebitelů celkem pozitivní. Neochota utrácet tlačí obchodníky zlevňovat, což v mnoha případech znamená, že se ceny na českém trhu začínají přibližovat atraktivnějším cenám v zahraničí,“ dodal Dufek.
Bídný byl i loňský rok
Obchodníkům se nedařilo celý loňský rok. Podle statistiků jejich tržby včetně motoristického segmentu meziročně klesly o 4,3 procenta.
Podle odborníků budou Češi při nakupování šetřit i nadále. „Zlepšení situace v maloobchodě čekáme až ve druhé polovině roku. V té době by se měla začít zlepšovat finanční situace rodin zásluhou stabilizace nezaměstnanosti,“ uvedla před časem analytička Raiffeisenbank Helena Horská.