Hlavní obsah

Lidé přecházejí u potravin na levnější značky, omezili restaurace

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vysoká inflace nadále nutí většinu českých spotřebitelů omezovat různými způsoby výdaje na nákupy. Nejvíce se lidé omezují v utrácení za zbytné věci, jako je návštěva restaurace, kultura nebo nakupování sladkostí. U potravin, drogerie či módy se pak Češi přeorientovali na levnější značky, vychází z výzkumu společnosti Publicis Groupe.

Foto: Envato elements

Ilustrační foto

Článek

Podíl spotřebitelů, kteří omezili nákupní výdaje, v prvním čtvrtletí tohoto roku meziročně stoupl z 51 procent na 65 procent. V případě srovnání s loňským třetím čtvrtletím, tedy s dobou před půlrokem, je ale nárůst zanedbatelný a činí pouhé procento, když podíl vzrostl z 64 na 65 procent. Zdá se tak, že míra omezování už dosáhla svého vrcholu.

„Ve srovnání s dalšími zeměmi střední Evropy Češi šetří i nadále nejméně. Na Slovensku uvedlo snížení výdajů 69 procent, v Polsku 75 procent a v Maďarsku dokonce 80 procent obyvatel. Polsko je také jedinou zemí, kde podíl spotřebitelů deklarujících omezení nákupních výdajů dál výrazně roste,“ uvádí ve svých závěrech Publicis Groupe.

Z konkrétních položek spotřebního koše nejvíce lidí různými způsoby omezuje výdaje v restauracích a barech (61 %), za sladkosti (58 %) a za módu (56 %), tedy věci, které si může člověk v případě utahování opasků odpustit. Zároveň ovšem platí, že více než polovina obyvatel (53 %) šetří i na základních potravinách. Naopak nejméně lidé omezili výdaje za domácí mazlíčky (30 %), spoření (31 %) a hračky (35 %), ukázaly výsledky výzkumu, jehož se zúčastnilo 2850 respondentů.

Lidé porovnávají ceny a hledají slevy

Finance

Rovná čtvrtina spotřebitelů zcela omezila útraty za kulturu. V těsném závěsu je utrácení za návštěvu restaurací/barů, kde své výdaje úplně omezilo 24 procent lidí. Více než pětina lidí pak zcela omezila výdaje na dovolenou.

Co se týče sníženého množství kupovaných produktů, tak zde se Češi nejvíce uskromnili v módě, kde tak učinila rovná čtvrtina. Méně nakupují také sladkosti (24 %), méně častěji chodí do restaurací a barů (24 %) a méně utrácí za základní potraviny (23 %).

Foto: Publicis Groupe

Podíl spotřebitelů, kteří deklarovali částečné nebo úplné snížení výdajů v dané kategorii.

Výrobci značkových produktů bojují s udržením zákazníků

Omezování v nákupních výdajích s sebou přineslo ještě jednu podstatnou změnu: u základních potravin (26 %), drogerie (21 %), módy (20 %) či sladkostí (20 %) Češi přešli na nákupy levnějších značek.

Jedním z velkých vítězů současné situace tak jsou privátní značky, tvrdí na základě výsledků výzkumu stratég Publicis Groupe Tomáš Preněk. „Přesun k nim se odehrál zejména v kategoriích rychloobrátkového zboží (potraviny, drogerie, sladkosti, nápoje). Výrobci značkových produktů nyní nesmějí i přes klesající prodeje podrývat své marketingové investice, aby udrželi značku v povědomí zákazníků a podpořili jejich budoucí návrat k prémiovějším produktům. Lze totiž předpokládat, že stejně jako v případě odeznění covidových výkyvů se ani v tomto případě nebavíme o trvalém, novém normálu,“ uvedl.

Oproti době před půlrokem ale nahlíží více Čechů na nadcházející měsíce pozitivně. Zatímco ještě před půlrokem lidé počítali s tím, že své výdaje budou v budoucnu nadále omezovat, tak podle dat z letošního první čtvrtletí podíl těch, kdo plánují šetřit, mírně klesl, a to napříč všemi sledovanými kategoriemi. Nejvíce však v kultuře, módě nebo v návštěvách restaurací a barů.

Foto: Publicis Groupe

Podíl spotřebitelů, kteří si myslí, že v dané kategorii sníží výdaje v příštích třech měsících.

Anketa

Kupujete nyní levnější značky potravin než před vlnou zdražování?
Ano, ve velké míře
46,7 %
Občas ano
13,8 %
Ne, kupuji stejné věci, ale kupuji jich méně.
20,1 %
Ne, nakupuji pořád stejně.
19,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 4429 čtenářů.

Inflace je nejníže od loňského dubna, ale stále vysoko

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám