Hlavní obsah

Kuličky zažívají v Česku renesanci a jejich prodej roste

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Cvrnkací kuličky, se kterými si vždy na jaře hrálo už mnoho generací dětí, přežily nástup moderních druhů zábavy a zažívají v Česku renesanci. Prodejci hlásí rostoucí poptávku po skleněných kuličkách, které nyní ovšem do důlků necvrnkají pouze děti, ale také muži v nejlepších letech, kteří si našli nový druh zábavy a původně dětskou hru povýšili na sportovní disciplínu.

Foto: Profimedia.cz

Článek

Vyšší poptávku po skleněných kuličkách eviduje společnost Ginzel z Loděnice u Berouna, která původně prodávala pouze skleněné kuličky určené pro technické účely, avšak před dvěma roky do nabídky zařadila i cvrnkací kuličky. Nyní se cvrnkací kuličky na obratu firmy podílí několika procenty a poptávka se podle jejího jednatele Martina Ginzela stále zvyšuje.

"Našimi zákazníky jsou ve větší míře tatínkové dětí, kteří si vzpomněli na jednu z klasických zábav svého mládí a kupují tyto kuličky pro své dorůstající ratolesti. Podle našich informací hledají možnost, jak odtrhnou své dítě od počítače a přimět ho, aby si také šlo hrát ven na čerstvý vzduch," řekl Ginzel.

Český kuličkový svaz odhaduje, že v Česku jsou už stovky aktivních hráčů kuliček, kteří se pravidelně zúčastňují turnajů. Mnoho lidí pak cvrnká do kuliček jen tak pro zábavu. "Registrovaných nyní máme 17 klubů, které fungují po celé republice. Věk hráčů kuliček se pohybuje od 15 do 60 let," uvedl jeden ze spoluzakladatelů svazu a jeho prezident Petr Šejba.

Cvrnkací kuličky prodávané na tuzemském trhu pocházejí většinou z dovozu. "Byť jsme sklářská velmoc, nejvýhodnějším řešením pro nás bylo to, že jsme získali zastoupení pro ČR a Slovensko od největšího světového výrobce cvrnkacích a dekoračních kuliček, firmy Mega Marbles z Mexika, jejichž kuličky prodáváme," podotkl Ginzel, jehož firma vyrábí pouze speciální kuličky pro závodníky na turnaji. "Jsou vyrobeny z extra skloviny a broušené na přesnou kulatost," podotkl Ginzel.

Foto: Profimedia.cz

Navzdory rostoucímu zájmu obchodní řetězce cvrnkací kuličky do své nabídky zatím nezařadily. "Největší podíl cvrnkacích kuliček prodáme prostřednictvím našeho internetového obchodu www.sklenene-kulicky.cz. Významná je rovněž aktivní spolupráce s Českým kuličkovým svazem, jehož cestou se také realizuje nemalý objem prodeje," uvedl Ginzel, podle kterého lze kuličky sehnat v několika specializovaných prodejnách zaměřených na předměty pro volný čas.

Zřejmě definitivně ale skončila éra tradičních hliněných kuliček, které před rokem 1989 chrastily v plátěném pytlíku nejednoho dítěte. Hliněné kuličky se v Česku před rokem 1989 vyráběly v Rakovníku, poté jejich produkci převzal jeden soukromník, který ale v roce 2006 výrobu "hliněnek" ukončil. Hráči hliněným kuličkám vyčítali jejich špatnou přesnost a náchylnost na vlhké podloží. "Hliněné kuličky občas z nostalgie používá pouze jeden náš kolega," podotkl Šejba.

Cvrnkání do kuliček není finančně náročným druhem zábavy. Cena sady 21 skleněných kuliček se v případě firmy Ginzel pohybuje od 40 do 92 korun. Společnost má v nabídce 39 barevných variant kuliček. "Největší zájem je o tzv. duhovky, tedy čiré kuličky s barevnou kombinací uvnitř. A také o všechny druhy kuliček, kde je výrazný kontrast zvolené barevné kombinace. Zde si zákazníci vybírají opravdu podle toho, které barvy mají rádi," dodal Ginzel.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám