Článek
„Vyvíjíme, vymýšlíme,“ potvrdil Radim Žídek, vedoucí konstrukční kanceláře v ostravské huti. Ujistil, že i když se v Ostravě vyrábí svodidla téměř 70 let, stále je na nich co inovovat. „Protože požadavky na úroveň zadržení se neustále zvyšují,“ poukázal.
Podle Žídka vyvíjí firma aktuálně nový prototyp svodidla pro úroveň zadržení H4, což je kamion. „Prozatím je to v oblasti návrhu, chystáme matematické simulace a následně proběhnou bariérové zkoušky,“ nastínil a pokračoval, že největší změna ve vyvíjeném svodidlu bude v tom, jak těžké auto udrží na cestě.
„V současnosti máme svodidlo, které zadrží nákladní automobil o hmotnosti šestnáct tun, nové svodidlo ale bude umět zadržet nákladní auto s návěsem o hmotnosti až třiceti osmi tun,“ prozradil šéfkonstruktér s tím, že od zahájení vývoje svodidla až po start jeho finální výroby trvá minimálně třičtvrtě roku.
„Pokud jde v případě nového svodidla o výrobek, ke kterému potřebujeme také nové nástroje, tak se to prodlouží o další asi dva tři měsíce,“ poznamenal a dodal, že v Liberty Ostrava vyvinou maximálně dvě svodidla ročně.
Podle Jana Pudicha, ředitele závodu 16 v ostravské huti, zapříčinila pokles výroby insolvence. Produkce svodidel byla na nějaký čas dokonce zastavena, ale od loňského října opět jede.
„Neustále ale pracujeme na nových svodidlových systémech, snažíme se posouvat do vyšších systémů a úrovně zadržení, které nám umožní zúčastnit se dlouhodobých tendrů,“ sdělil.
Pudich uvedl, že v současnosti je při výrobě svodidel hlavní tlak na hmotnost celého svodnicového systému. „Poslední roky jdou ocelová svodidla do vyšších jakostí s nižší tloušťkou stěn, což nám dovoluje se dostat na nižší hmotnost.“
Ještě před pár lety vyrobila huť asi tisíc kilometrů svodidel za rok. Nyní, jak řekl ředitel závodu plochých výrobků, vyprodukují zinkovaných svodidel, kterých je drtivá většina, až tisíc tun měsíčně. „V metrech je to asi padesát kilogramů na jeden metr,“ upřesnil Pudich, jak lze hmotnost svodidel převést na metry, a dodal, že většina vyrobených svodidel v huti je určena na tuzemský a slovenský trh.
Jediný výrobce silničních svodidel v Česku, Liberty Ostrava, patří od roku 2019 do skupiny GFG Alliance britského podnikatele Sanjeeva Gupty. Kvůli dluhům převyšujícím 23 miliard korun skončila firma v insolvenci, prodává se a termín pro podání závazných nabídek na koupi vyprší příští týden. Většina provozů v huti je zavřená, díky financování jiných firem vyrábí jen tři závody, v nichž z původních více než 6000 zaměstnanců pracuje asi 2300 lidí.