Hlavní obsah

Kouzlo reklamace: kdy na ni máte právo a kdy vás mohou odmítnout?

1:26
1:26

Poslechněte si tento článek

Reklamaci zboží řeší občas každý, ale málokdo se v pravidlech opravdu vyzná. Advokát Ondřej Preuss v podcastu Mluvte o penězích vysvětluje, jaká práva mají lidé v případě vadného zboží, a kdy se může stát, že na reklamaci nedosáhnou.

Foto: Fizkes - shutterstock.com

Ilustrační foto

Článek

Základní pravidlo je jasné – pokud se vada objeví do jednoho roku, má se za to, že byla na zboží od začátku. Pak je na obchodníkovi, aby dokázal opak. „Když mi přijde mixér a hned nefunguje, není to otázka záruky, ale vadného zboží. A tam mám nárok na opravu, výměnu, nebo při podstatné vadě i vrácení peněz,“ říká Preuss.

V podcastu se rozebírají i časté triky obchodníků – například snaha zprostit se odpovědnosti pomocí letáků, kde je napsáno, že boty nejsou určeny k nošení. A také upozorňuje, že spotřebitelé často zbytečně rezignují, protože se obávají složitého dokazování.

Zajímavostí je třeba i to, že papírové záruční listy už dnes nejsou nutné – vše lze doložit třeba e-mailem nebo výpisem z banky. A kdo nechce jít k soudu, může využít online mimosoudní řešení přes Českou obchodní inspekci.

S kým jsme si povídali

Ondřej Preuss je advokát a zakladatel právního projektu Dostupný advokát. Specializuje se na praktickou pomoc spotřebitelům a běžným lidem. Snaží se ukazovat, že bránit svá práva nemusí být složité ani nákladné.

Foto: prozeny.cz

Autorka pořadu Míša Raková a její host Ondřej Preuss

Podcast Mluvte o penězích!

Seriál pro ženy o financích. Moderátorka Míša Raková se svými hosty probírá rozmanitá finanční témata – od rodinného rozpočtu přes majetek v manželství až po investice. Podcast vychází každé úterý na Proženy.cz a můžete si ho poslechnout také na Podcasty.cz či v aplikacích, jako jsou Spotify či Apple Podcasts.

Související témata:

Výběr článků

Načítám