Hlavní obsah

Konkurence zafungovala, supermarkety v Německu zlevňují o sto šest. A v Česku? Nic

3:35
3:35

Poslechněte si tento článek

V německých supermarketech vypukla cenová válka. Lidl, Aldi, Rewe, Penny & Co. po letech zdražování snižují ceny u stovek produktů. Jejich spektrum je široké, od baget přes brambůrky, těstoviny, limonády, sladkosti, víno až po cukr. Ceny u některých produktů se snižují až o 35 procent, upozorňuje deník Berliner Morgenpost. České pobočky supermarketů se zlevňovat nechystají. Opět mluví o „specifickém trhu“.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Supermarket Lidl v pátek prostřednictvím tiskové zprávy oznámil „největší zlevnění v historii“ společnosti. Společnost Aldi nechtěla zůstat pozadu a zlevnění ve svých řetězcích ohlásila o víkendu. A supermarkety Rewe, Penny, Edeka a Netto chtějí následovat, píše web deníku Berliner Morgenpost.

Lidl chce trvale zlevnit 500 výrobků. „Díky dlouhodobým férovým dohodám s dodavateli a vysokému nákupnímu množství můžeme zlevňovat,“ uvádí se v prohlášení.

Aldi už letos trvale snížil cenu u tisícovky položek. „Rewe a Penny také sníží ceny ve všech produktových skupinách u srovnatelných položek,“ uvedla mluvčí společnosti Rewe. Edeka chce snížit ceny „všech podobných položek ve stejné míře jako Aldi“. To platí zejména pro privátní značky. „Budeme zlevňovat co nejrychleji, ale může trvat jeden nebo dva dny, než se snížení cen projeví ve všech obchodech,“ řekl mluvčí společnosti Edeka.

Příklady zlevněných produktů v Lidlu v Německu

10 grilovaných klobás, 1 kg, 5,59 eura místo 5,99 eura (-6 procent)

Čokoládový ovesný nápoj Vemondo, 1 litr, 1,15 eura místo 1,25 eura (-8 procent)

Červené víno Primitivo di Manduria DOC, 0,75 litru, 4,99 eura místo 5,99 eura (-16 procent)

Mýdlo na ruce Premium, 500 mililitrů, 2,39 eura místo 2,69 eura (-11 procent)

Baby vodní meloun, 1,99 eura za kilogram místo 3,29 eura (-39 procent)

Ceny potravin od pandemie koronaviru drasticky vzrostly, upozorňuje deník. Od roku 2020 se zvýšily o více než 36 procent, uvádí Spolkový statistický úřad. „Oznámené snížení cen je pouze korekcí,“ říká Armin Valet ze spotřebitelského centra v Hamburku. „I když se ceny nyní snižují, spotřebitelé stále platí za potraviny výrazně více než před několika lety,“ dodal.

Anketa

Jezdíte nakupovat do zahraničí?
Ano, většinou do Německa.
30,3 %
Ano, většinou do Polska.
13,4 %
Málokdy
10,7 %
Ne
45,6 %
Celkem hlasovalo 20714 čtenářů.

V některých případech je podle něj korekce opožděná, „protože ceny potravin v některých případech nepřiměřeně vzrostly“, řekl Valet. Současně upozornil, že mnoho výrobců, aby udrželo stabilní prodejní cenu, v posledních letech snížilo velikost balení. „Zda zlevnění bude trvalé, nebo jde jen o reklamu, se zjistí až za čas, když se ceny budou sledovat,“ říká Lisa Völkelová z Federace německých spotřebitelských organizací.

V Česku se nic nechystá

Česká pobočka Lidlu příklad své německé matky, která trvale zlevní pět set výrobků na pultech, následovat nebude.

„Společnost Lidl Česká republika nabízí produkty za nejnižší možné ceny na trhu dlouhodobě. V tuto chvíli proto podobnou akci jako v Německu neplánujeme,“ řekla Novinkám mluvčí řetězce v Česku Eliška Froschová Stehlíková.

Tvrdí, že každá lokální společnost Lidlu si vytváří strategii nezávisle na dalších zemích.

„Billa nabízí svým zákazníkům dlouhodobě, a to nejen v kamenných prodejnách, ale i na e-shopu, produkty za ty nejvýhodnější ceny. Každý týden pravidelně zlevňujeme stovky produktů v rámci akční nabídky v našich letácích. Jednorázové zlevnění cen produktů momentálně neplánujeme,“ řekla Novinkám mluvčí prodejen Billa Dana Bratánková.

Specifický trh

Také mluvčí Kauflandu Renata Maierl nepřímo potvrdila, že žádné historické zlevnění po vzoru Německa nechystají.

„Každá země má svůj specifický trh, kterému je celá akční strategie a strategie tvorby cen přizpůsobena. Konkurenční situace je v různých zemích velmi rozdílná, stejně tak i akční podíl a jednotlivé kampaně řetězců, a proto je nelze srovnávat,“ řekla Maierl Novinkám.

Zároveň ale také tvrdí, že v Česku řídí akce a tvorbu cen tak, aby nabízeli „nejpříznivější ceny produktů na trhu“.

Slova o specifickém českém trhu obchody a firmy používaly, i když měly vysvětlit, proč v jiných zemích prodávají tytéž výrobky v kvalitnějším složení než v Česku. Případně proč jsou tytéž výrobky jinde levnější.

Výběr článků

Načítám