Hlavní obsah

Kol jsou plné sklady, ceny šly dolů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kdo teď vybírá nové jízdní kolo nebo elektrokolo, má štěstí. Obchodníci mají ještě nevyprodané zásoby bicyklů objednaných za covidu a prodávají je ve slevách. U některých typů, hlavně dětských či silničních kol, se ale trend začíná pomalu otáčet.

Foto: Profimedia.cz

Jízdní kola za rok zlevnila v průměru o desetinu

Článek

Podle prodejců šly ceny některých kol ve výprodejích dolů o víc než třetinu. Oficiální data Českého statistického úřadu ukazují na skromnější zlevnění. Cena jízdních kol se mezi letošním a loňským březnem snížila podle kategorie o sedm až devět procent.

Zatímco pánské horské kolo se před rokem prodávalo za průměrnou cenu mírně nad 18 tisíc korun, letos cena spadla na rovných 17 tisíc korun. Trekingová kola zlevnila podobně a prodávají se za zhruba 15 500 korun.

Statistiky ukazují, že lidé masově nakupují hlavně levnější modely. Jak znalci cyklistiky vědí, značková kola s lehkým karbonovým rámem nebo celoodpružená horská kola se prodávají za 50 až 100 tisíc korun, závodní kola stojí i přes 200 tisíc korun. U elektrokol je rozpětí cen od 20 až 350 tisíc korun a více.

PŘEHLEDNĚ: Které elektrokoloběžky musí mít nově povinné ručení

Ekonomika

„Cyklistický trh se během posledních let pohyboval z extrému do extrému. Po nedostatku kol z let covidových jsme se dostali naopak do situace, kdy se v posledních dvou letech vyrobilo celosvětově rekordní množství kol a společně s ochlazením poptávky vlivem ruské války a vlny zdražování všeho se trh rychle přesytil,“ řekl Novinkám Martin Kudrna, ředitel společnosti Bikero.

Sleva za poslední měsíc

Už v uplynulé sezoně podle něj někteří obchodníci nasadili slevy a kola se prodávala za ceny, které nepokrývají ani výrobní náklady. „Situace se však postupně začíná měnit. Letos se na český trh dovezlo jen minimální množství kol,“ dodal s tím, že nedostatková mohou být dětská kola nebo gravelová kola čili silniční kola se širšími pneumatikami, po kterých je vysoká poptávka.

Naopak v sortimentu cenově dostupných horských kol a elektrokol lze stále nalézt nabídky na úrovni nákladových cen. Například horské kolo Focus Whistler se nyní prodává za 13 tisíc Kč, když původní cena byla 19 tisíc. Elektrokolo Levit Corax Bosch vyjde na 63 tisíc, původně stálo přes 90 tisíc korun.

Třeba Mountfield prodává elektrokola se středovým motorem i za ceny okolo 25 tisíc korun. „Ceny držíme na stejné úrovni jako loni a v průběhu roku nabízíme našim zákazníkům i atraktivní akční nabídky,“ řekla Novinkám mluvčí Kateřina Böhmová.

Také prodejci kol musejí uvádět slevy oproti nejnižší ceně za posledních třicet dní, což je komplikace z hlediska marketingu. Těžko lze dávat vysoké slevy několik měsíců v řadě. Proto třeba modely v akčních nabídkách střídají.

Někteří poctivě uvádějí referenční cenu za posledních třicet dní, i když byla třeba už nižší než zrovna aktuální cena. Vedle toho zmiňují cenu před rokem či doporučenou cenu výrobce. Pro zákazníka platí jednoduchá rada: porovnávat konečné ceny modelů u více prodejců, a nikoliv jen výši slev.

„Během posledního roku zlevnila jízdní kola napříč kategoriemi. Velkým trendem jsou samozřejmě elektrokola,“ řekl Novinkám Jan Schindler, majitel sítě Mojekolo. „Ceny šly ve výprodejích dolů o 10 až 35 procent,“ uvedl Schindler.

Čech dojel na kole z Prahy až do Tibetu. Na střeše světa si sáhl na absolutní dno

Cestování

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám