Článek
„Při práci z domova platí pro zaměstnance stejné povinnosti jako na pracovišti. Musí plnit zadané úkoly, dodržovat pracovní dobu, pokud není domluvena pružná, a být dosažitelní pro kolegy a nadřízené,“ konstatovala Anna Kevorkyan z pracovního portálu JenPráce.cz.
Zaměstnavatel má tedy právo sledovat výsledky jejich práce, vyžadovat reporty a evidence, kontrolovat přihlášení do firemního systému, svolávat pravidelné online porady či statusy a ověřovat, že pracují v dohodnutých hodinách.
„Pokud nemají zaměstnanci pružnou pracovní dobu, platí běžné rozvržení – musí být online ve stanovený čas. Zaměstnavatel může určit, že mají být k dispozici například mezi devátou ráno a třetí hodinou odpoledne, ale zároveň musí respektovat jejich právo na odpočinek a přestávky,“ řekla Jana Jáčová ze společnosti UOL Účetnictví.
U pružné pracovní doby si začátek i konec směny volí lidé sami, ale musí odpracovat stanovený počet hodin.
Pozor na software i kamery
Ani při práci z domova nemá zaměstnavatel právo zasahovat do soukromí nad rámec toho, co je nezbytné pro výkon práce. Bez souhlasu pracovníka například nesmí přijít do jeho bytu na kontrolu či instalovat sledovací software monitorující činnost zaměstnance mimo pracovní úkoly. Tedy například sledovat pohyb myši nebo nepřetržitě snímat obrazovku.
Nemůže ale ani vyžadovat zapnutou kameru mimo domluvené schůzky a sledovat své lidi doma zvukem či obrazem bez jejich vědomí. Takové jednání může být v rozporu se zákoníkem práce i s nařízením o ochraně osobních údajů známým pod zkratkou GDPR. Každé sledování musí být přiměřené, odůvodněné a zaměstnanec má být informován o jeho rozsahu a účelu.