Hlavní obsah

Fenomén online seznamek slábne

3:02
3:02

Poslechněte si tento článek

Ještě v roce 2022 měla největší seznamovací aplikace Tinder okolo 75 milionů aktivních uživatelů měsíčně, loni byla čísla až o pětinu nižší. Svého vrcholu dosáhla roku 2022 během covidu, kdy za její prémiové služby platilo 10,9 milionu uživatelů, loni jejich počet klesl na 9,6 milionu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Akcie americké společnosti Match Group, která kromě Tinderu provozuje i Match.com nebo Hinge, klesly za posledních pět let o více než dvě třetiny. U konkurenční společnosti Bumble spadly od pandemických maxim dokonce o 90 procent. Platících uživatelů zkrátka ubývá.

„Tento trend není překvapením, vnímáme ho napříč celým online seznamovacím trhem. Mnoho uživatelů je unavených z toho, čemu osobně říkám ,fast food seznamování‘. Tedy z povrchnosti a pocitu, že jsou spíše v katalogu než na cestě k opravdovému seznámení. Jsou vyčerpaní z hledání, které nikam nevede a ve výsledku snižuje uživatelům sebevědomí,“ uvedla seznamovací koučka a ředitelka agentury Date2K Kristýna Mertlová.

Roste počet falešných profilů

Podle výzkumníků z britského Centra pro lásku, sex a vztahy je jedním z faktorů úpadku online seznamování pocit odcizení od reality a únava z celého procesu. Velkým problémem je ale i rostoucí množství falešných profilů generovaných umělou inteligencí a podvodníků na seznamkách.

„Nové technologie dnes umožňují vytvářet fotky lidí, kteří neexistují, psát dokonalé zprávy a vést konverzaci tak, aby působila důvěryhodně – a přitom byla od začátku postavená na manipulaci,“ uvedla Mertlová.

„Uživatelé si čím dál častěji stěžují, že si píšou s někým, kdo vypadá skvěle, ale k osobnímu hovoru nebo setkání nikdy nedojde. To zásadně podrývá důvěru v online seznamování a přispívá k odlivu platících uživatelů,“ dodala. Frustrující je i takzvaný ghosting, kdy druhá strana bez jakéhokoliv varování a zjevného důvodu přestane komunikovat.

Seznámí se jen 13 procent párů

Podle loňského průzkumu Czechsex Národního ústavu duševního zdraví se v Česku online seznámí jen zhruba 13 procent párů. „Nejvíce lidí, asi pětina, se seznámí přes přátele, další v práci nebo ve škole či v rámci společenských aktivit. Online se nejčastěji seznamují mladí lidé od 18 do 25 let, s věkem využívání online prostoru pro seznámení klesá,“ uvedla zakladatelka institutu Moderní láska Markéta Šetinová.

Anketa

Využili jste někdy seznamovací aplikaci?
Ano, a vyšlo mi to
28,6 %
Ano, ale k ničemu to nebylo
30,2 %
Ne, ale zvažuji to
4,9 %
Nikdy bych do toho nešel/nešla
36,3 %
Celkem hlasovalo 2456 čtenářů.

Čím dál více lidí se vrací ke starému dobrému seznamování naživo. „Mnozí si uvědomili, že vztah se nedá navázat jen přes fotku a zprávy. Proto se stále častěji obracejí na jiné cesty,“ dodala Mertlová.

Od seznamovacích aplikací se ale začínají odklánět i mladí lidé. Podle některých odborníků často nacházejí lásku na jiných online platformách, které nebyly navržené přímo k seznamování, například ve skupinách zaměřených na společné zájmy. Hledají alternativy k seznamovacím aplikacím, ať už jde o herní, běžecké či o turistické kluby, kde se mohou setkat s dalšími podobně smýšlejícími lidmi.

Sama společnost Match Group minulý rok uznala, že mladší lidé hledají „nižší tlak a autentičtější způsob, jak si najít kontakty“.

Související témata:

Výběr článků

Načítám