Článek
Akcie americké společnosti Match Group, která kromě Tinderu provozuje i Match.com nebo Hinge, klesly za posledních pět let o více než dvě třetiny. U konkurenční společnosti Bumble spadly od pandemických maxim dokonce o 90 procent. Platících uživatelů zkrátka ubývá.
„Tento trend není překvapením, vnímáme ho napříč celým online seznamovacím trhem. Mnoho uživatelů je unavených z toho, čemu osobně říkám ,fast food seznamování‘. Tedy z povrchnosti a pocitu, že jsou spíše v katalogu než na cestě k opravdovému seznámení. Jsou vyčerpaní z hledání, které nikam nevede a ve výsledku snižuje uživatelům sebevědomí,“ uvedla seznamovací koučka a ředitelka agentury Date2K Kristýna Mertlová.
Roste počet falešných profilů
Podle výzkumníků z britského Centra pro lásku, sex a vztahy je jedním z faktorů úpadku online seznamování pocit odcizení od reality a únava z celého procesu. Velkým problémem je ale i rostoucí množství falešných profilů generovaných umělou inteligencí a podvodníků na seznamkách.
„Nové technologie dnes umožňují vytvářet fotky lidí, kteří neexistují, psát dokonalé zprávy a vést konverzaci tak, aby působila důvěryhodně – a přitom byla od začátku postavená na manipulaci,“ uvedla Mertlová.
„Uživatelé si čím dál častěji stěžují, že si píšou s někým, kdo vypadá skvěle, ale k osobnímu hovoru nebo setkání nikdy nedojde. To zásadně podrývá důvěru v online seznamování a přispívá k odlivu platících uživatelů,“ dodala. Frustrující je i takzvaný ghosting, kdy druhá strana bez jakéhokoliv varování a zjevného důvodu přestane komunikovat.
Seznámí se jen 13 procent párů
Podle loňského průzkumu Czechsex Národního ústavu duševního zdraví se v Česku online seznámí jen zhruba 13 procent párů. „Nejvíce lidí, asi pětina, se seznámí přes přátele, další v práci nebo ve škole či v rámci společenských aktivit. Online se nejčastěji seznamují mladí lidé od 18 do 25 let, s věkem využívání online prostoru pro seznámení klesá,“ uvedla zakladatelka institutu Moderní láska Markéta Šetinová.
Anketa
Čím dál více lidí se vrací ke starému dobrému seznamování naživo. „Mnozí si uvědomili, že vztah se nedá navázat jen přes fotku a zprávy. Proto se stále častěji obracejí na jiné cesty,“ dodala Mertlová.
Od seznamovacích aplikací se ale začínají odklánět i mladí lidé. Podle některých odborníků často nacházejí lásku na jiných online platformách, které nebyly navržené přímo k seznamování, například ve skupinách zaměřených na společné zájmy. Hledají alternativy k seznamovacím aplikacím, ať už jde o herní, běžecké či o turistické kluby, kde se mohou setkat s dalšími podobně smýšlejícími lidmi.
Sama společnost Match Group minulý rok uznala, že mladší lidé hledají „nižší tlak a autentičtější způsob, jak si najít kontakty“.