Hlavní obsah

Evropský parlament schválil kompromis u pravidel pro kamionovou dopravu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plénum europarlamentu ve čtvrtek těsnou většinou potvrdilo kompromisní znění takzvaného silničního balíčku, který upravuje podobu kamionové dopravy v Evropě. Na řidiče nebude platit pravidlo, podle kterého pracovníci vyslaní do ciziny pobírají mzdu obvyklou v zemi, kde vykonávají práci. Toho se obávali čeští dopravci, znamenalo by to značný růst nákladů.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Rozhodnutí europoslanců uvítali tuzemští dopravci, ačkoliv výsledný kompromis podle nich není ideální. Podle generálního tajemníka sdružení dopravců Česmad Bohemia Vojtěcha Hromíře umožní dohoda dopravcům tzv. přepravní kolečka bez plnění složitých předpisů pro vysílání pracovníků. V praxi to znamená, že řidič bude moci jet například do Španělska, následně převézt další náklad do Francie a odtud bude mít další přepravu zpět do Česka.

Hlasování o silničním balíčku bylo na čtvrteční plenární jednání do Bruselu přeloženo z minulé schůze europarlamentu ve Štrasburku. Tehdy se totiž sešlo okolo 1600 pozměňovacích návrhů.

Domů aspoň jednou za měsíc

Nakonec návrh, který dnes prošel těsnou většinou 15 hlasů, nezahrnuje do loni odsouhlasených pravidel pro vysílání pracovníků řidiče tranzitní přepravy a ty, kteří po zemích EU dělají takzvaná "kolečka" a po vyložení zboží exportovaného ze své země buď jedou rovnou zpět domů, nebo před návratem uskuteční maximálně dvě další zastávky.

Pravidla o vysílání pracovníků do jiné země EU obecně počítají s tím, že za stejnou práci by na stejném místě lidé měli dostávat srovnatelný plat, ať už je jejich zaměstnavatel odkudkoliv. Silniční doprava byla tehdy po tlaku zástupců zemí ze středu a východu EU vyňata s tím, že vzhledem k její specifičnosti jsou třeba zvláštní pravidla - jejichž kompromisní podobu nyní europoslanci odsouhlasili.

Zpravodajka návrhu, finská europoslankyně Merja Kyllönenová, na tiskové konferenci také připomněla, že text znemožňuje nekončící "nomádské cesty" kamionů z jednoho státu po jiných zemích EU.

„Řidiči budou moci také trávit čas s rodinami, ne jen dlouhé a dlouhé měsíce za velmi nízké platy jezdit po Evropě," uvedla. Pravidla tak předpokládají návraty řidičů do domovské země nejméně jednou za čtyři týdny, víkendové pauzy musí být tráveny jinde než ve vozidle.

"Zákaz 45hodinového týdenního odpočinku v kabině sice nevítáme, ale zkrácených odpočinků se netýká, což je dobře," komentoval to Hromíř.

Mezi změnami je také zavedení digitálních tachografů schopných registrovat přejezdy hranic či nová pravidla a třídenní limit pro takzvanou kabotáž (dočasné provozování vnitrostátní přepravy v hostitelské zemi). Dopravní firmy budou také muset skutečně operovat tam, kde mají sídlo, evropské normy budou muset splňovat i lehčí vozidla, která jsou stále častěji v nákladní dopravě využívána.

„Zajistí také účinnější logistické sítě, a tedy podpoří ekonomiku," dodala v prohlášení eurokomisařka Violety Bulcová.

Reklama

Výběr článků

Načítám