Hlavní obsah

Evropské automobilky mají to nejhorší za sebou, tvrdí Bloomberg

Snižování nákladů a plány na restrukturalizaci u evropských výrobců automobilů spolu s novými dotacemi na elektromobily začínají podle odborníků zabírat. Po poklesu zisků v letošním roce se automobilkám začíná blýskat na lepší časy.

Foto: Volkswagen

Továrna Volkswagenu ve Wolfsburgu, kde kvůli nedostatku čipů hrozilo přerušení výroby

Článek

Podle dat agentury Bloomberg by měl v letech 2026 a 2027 evropský akciový index Stoxx Europe 600 Auto zaznamenat prudký růst zisku na akcii.

Automobilky letos zasáhla řada problémů jako americká cla, slabá poptávka v Číně, agresivní konkurence čínských výrobců a zpomalení trhu s elektromobily. Německý Porsche letos čtyřikrát snížil svůj výhled, protože se rozhodl omezit ambice v oblasti elektrických aut.

Stellantis, pod který spadají například značky Peugeot, Citroën, Fiat nebo Jeep, vykázal jednorázové náklady v miliardách eur, když omezil nabídku modelů a přesunul část výroby do USA. Francouzský Renault zase oznámil ztrátu 9,5 miliardy eur (230 miliard korun) kvůli jednorázovému odpisu investice do japonského Nissanu.

Další komplikací byl nedostatek klíčových komponentů od výrobce čipů Nexperia, který se ocitl uprostřed politického sporu mezi Nizozemskem a Čínou. Německý koncern Volkswagen kvůli tomu minulý týden varoval, že splnění jeho finančních cílů závisí na pokračujících dodávkách polovodičů, a uvedl, že má čipy pouze na týden provozu svých německých továren. Problém se ale podařilo vyřešit, když automobilka našla náhradního dodavatele.

Situace se ale podle Bloombergu začne obracet k lepšímu. Automobilky počítají s novými dotacemi na elektromobily v Německu ve výši tří miliard eur (73 miliard korun) do roku 2029 a úsporná opatření spolu s úpravami modelových řad by se měla začít projevovat v roce 2026.

Výběr článků

Načítám