Článek
EIB peníze poslala ministerstvu financí, které je prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury převede Ředitelství silnic a dálnic a Správě železnic. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už dříve uvedl, že půjčka od EIB je levnější než jiné způsoby financování stavby dopravní infrastruktury.
U Pražského okruhu poslouží půjčka od EIB k financování stavby úseku mezi dálnicí D1 a Běchovicemi.
„Tato investice pomůže omezit dopravní zácpy, zlepšit kvalitu ovzduší i celkově životního prostředí a posílit dopravu v České republice. Je to strategický krok vpřed pro místní i mezinárodní dopravu,“ uvedl viceprezident EIB Marek Mora. Banka upozornila, že Pražský okruh je součástí transevropských dopravních sítí.
Na stavbu Pražského okruhu by mělo Česko od EIB získat ještě dalších pět miliard korun. Banka je uvolní v pokročilejší fázi realizace projektu. Úsek okruhu, který je nyní ve výstavbě, by měl být dokončen a uveden do provozu na přelomu let 2027 a 2028.
Správa železnic by měla půjčku od EIB využít k modernizaci páteřních i regionálních tratí a k nákupu vozidel údržby. Celkem by od EIB měla do roku 2027 získat půjčku za 55,3 miliardy korun. Projekty, do kterých investice půjdou, by měly být dokončeny do roku 2030.
EIB je institucí Evropské unie, která se specializuje na poskytování dlouhodobých úvěrů. Jejími akcionáři jsou členské státy EU. Loni skupina EIB v Česku podpořila projekty za 2,47 miliardy eur, v přepočtu přes 62 miliard korun. Proti roku 2023 se podpora zvýšila o třetinu.