Hlavní obsah

EU zpřísní pravidla pro investice, míří na Čínu

Zajistit, aby čínské firmy nevyužívaly otevřený evropský trh bez toho, že by zároveň přinesly výhody místním pracovníkům a sdílely technologie. To je záměr zpřísnění pravidel pro investice, který chce Evropská komise představit v prosinci.

Foto: Profimedia.cz

Továrna na baterie pro elektromobily čínské společnosti CATL v německém Arnstadtu.

Článek

Evropská unie hodlá podpořit svou slábnoucí průmyslovou základnu a její pomalý hospodářský růst. Příliv levného čínského zboží do EU zesílil kvůli dopadům celní politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa a vytváří tlak na odvětví jako ocelářství nebo chemický průmysl, které už nyní trpí vysokými cenami energií a složitou environmentální regulací.

Podle listu Financial Times rovněž vzrůstají obavy, že Peking skrze čínské průmyslové projekty v Evropě podporuje závislost EU na čínské špičkové výrobě, aby zvýšil svůj geopolitický vliv, což je také oficiálně deklarovaný cíl čínského prezidenta Si Ťin-pchinga.

Zároveň je to způsob, jak čínské firmy obcházejí evropská cla na dovážené zboží.

Evropský komisař pro průmysl Stéphane Séjourné řekl Financial Times, že nová pravidla mají zajistit, aby investice nepřicházely jen na montáž komponentů dovezených odjinud, ale aby přispěly k fungování celé evropské hodnotové sítě.

Séjourné zdůraznil, že zahraniční investoři budou muset najímat místní pracovníky a v určitých sektorech, například u baterií, také předávat technologické know-how.

Doplnil, že v otázce reindustrializace má stejný cíl jako Donald Trump, ale používá jiné nástroje než cla. Investice budou například podmíněny tím, že výroba proběhne přímo v Evropě.

Evropští úředníci uvedli, že v připravované legislativě nebude Čína jmenovaná přímo, ale vzhledem ke struktuře zahraničních investic je zřejmé, koho se opatření dotknou nejvíce.

Podle dat Evropské komise vzrostly v roce 2024 oproti roku 2023 přímé investice z Číny do Unie o osmdesát procent na 9,4 miliardy eur (227 miliard Kč).

Zvláštní pozornost budí čínský výrobce baterií CATL, který technologicky předbíhá všechny evropské konkurenty. V Německu již provozuje továrnu na baterie pro elektromobily, další za sedm miliard eur (170 miliard Kč) staví v Maďarsku a čtyři miliardy eur (97 miliard Kč) investuje do provozu ve Španělsku.

Právě pro španělskou továrnu chce firma přivézt dvě tisícovky čínských pracovníků, provoz má zajišťovat kolem tří tisíc španělských zaměstnanců. Odbory však varují, že čínská strana nebude ochotná sdílet své nejcennější know-how. Čínské firmy rovněž investují do vodíkových projektů v Německu, Španělsku a Skandinávii.

Výběr článků

Načítám