Hlavní obsah

Energetický úřad loni dostal dvakrát více podnětů než před krizí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Energetický regulační úřad (ERÚ) řešil minulý rok více než 22 tisíc spotřebitelských podání. Meziročně počet stagnoval, v porovnání s předkrizovými léty však jde o takřka dvojnásobný nárůst. Lidé se na úřad nejčastěji obraceli v souvislosti se zálohami a vyúčtováním. Na druhou stranu ubylo stížností na nekalé praktiky zprostředkovatelů. ERÚ to uvedl ve své čtvrteční tiskové zprávě.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Předseda Rady ERÚ Stanislav Trávníček

Článek

Počet podání dosáhl za rok 2022 celkového čísla 22 198, což je obdobně jako v roce 2021. Tehdy ovšem byl nejčastějším tématem podání pád velkého dodavatele Bohemia Energy a s tím související kroky, například výběr nového dodavatele nebo specifika režimu dodavatele poslední instance.

V loňském roce už spotřebitele zajímaly problémy spojené s energetickou krizí. „V celé třetině případů nás lidé loni oslovili kvůli zálohám či vyúčtování, respektive kvůli rostoucím cenám energií, které se do plateb promítají. Těchto podání přibylo zejména ve druhém pololetí roku, kdy už se jednalo takřka o polovinu z celkového počtu dotazů,“ řekl Stanislav Trávníček, předseda Rady ERÚ.

Naproti tomu však ve druhé polovině roku výrazně ubylo podání týkajících se nekalých praktik zprostředkovatelů. „Příčinou byla jednak novela energetického zákona, která výrazně zpřísnila podmínky jejich podnikání a donutila zprostředkovatele registrovat se na ERÚ, a také situace na trhu, kdy od nich dodavatelé nepřebírali nové zákazníky,“ vysvětlil Trávníček.

Cena plynu letí dolů. Kdy se to projeví na zálohách?

Ekonomika

Rekordně loni přibylo také řešení sporů mezi spotřebiteli a dodavateli prostřednictvím mimosoudního řešení sporů. „Zatímco v roce 2021 jsme obdrželi 138 návrhů na zahájení tzv. sporného řízení, loni už to bylo 440. Pro srovnání, ještě v roce 2019 u nás spotřebitelé zahajovali sporů 72. Za čtyři roky tak jde o více než šestinásobný nárůst, který musel úřad zvládnout,“ podotkla členka Rady ERÚ Markéta Zemanová.

Nekalé praktiky dodavatelů

ERÚ loni registroval rovněž výrazný nárůst podnětů ke kontrole. Celkem jich dostal 2029, přičemž 1506 se týkalo ochrany spotřebitele, což je více než šestinásobek proti roku 2021 a desetinásobek v porovnání s rokem 2020. Podle úřadu to dokazuje, že se mezi dodavatele ve velkém vrátily nekalé praktiky. Z jejich strany jde hlavně o porušování smluv, nedodržování fixace, neoznámení růstu ceny a následně vymáhání její úhrady v rozporu se zákonem.

Úřad loni dále zahájil 361 sankčních řízení, v nichž rozhoduje o uložení pokut. Řízení se týkají desítek dodavatelů, některým přitom podle úřadu hrozí i několikamilionové pokuty. Rozhodovat o nich bude ERÚ letos.

Lidé loni šetřili plynem, u EG.D byla spotřeba nejnižší za devět let

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám