Hlavní obsah

Elektromobil levnější než bicykl? V Itálii to díky dotacím jde

4:00
4:00

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Stačí využít vládní dotace a koupě elektromobilu vyjde levněji než špičkové jízdní kolo. Možné je to v Itálii, když si člověk vybere vůz Leapmotor či Dacia vyráběný v Číně, napsal server Automotive News. Obě značky těží z nového programu šrotovného, který má dostat ze silnic starší auta s vysokými emisemi. Dacia patří do francouzské skupiny Renault, Leapmotor pod italsko-americký Stellantis.

Foto: Getty Images

Výhodná koupě se v Itálii díky dotacím týká například Dacie Spring.

Článek

Díky vládním pobídkám se cena malého elektromobilu Dacia Spring může dostat z původních 17 900 eur, v přepočtu zhruba 435 tisíc korun, na 3900 eur. To odpovídá 94 800 korunám. Leapmotor svůj elektrický hatchback T03 nabízí za 4900 eur, tedy 119 100 korun. Běžná cena bez využití dotace přitom činí 18 900 eur, přibližně 459 400 korun.

Právě Leapmotor před zavedením šrotovného inzeroval svůj vůz T03 se sloganem, že jeho cena je „nižší, než co jste zaplatili za jízdní kolo“. Na výše uvedenou nabídkovou cenu se automobilka může dostat díky tomu, že původní katalogovou cenu snížila o 3000 eur a přidala slevu 11 tisíc eur ve formě státní dotace.

Podobně u vozu Dacia Spring se započte státní dotace 11 tisíc eur a sleva na šrotovné tři tisíce eur od Renaultu. Tím se výrobce dostane na konečných 3900 eur.

Ostatní automobilky se k extrémnímu zlevňování nepřipojují. Nejlevnějším rivalem modelů Spring a T03 je v Itálii elektrický minivůz Fiat 500e. Automobilka Fiat nabízí model vyrobený v Turíně za 9950 eur, tedy 241 800 korun. Původní katalogová cena činila 23 900 eur. Sleva je možná díky využití pobídek, ale pouze v případě, že si kupující vezme úvěr s vysokým úrokem 12,9 procenta.

Italská vláda spouští nový pobídkový program v hodnotě 597 milionů eur, tedy 14,5 miliardy korun, k podpoře prodeje bateriových elektromobilů. Místní trh s elektrovozy patří k nejslabším v Evropě. Letošní podíl prodaných bateriových aut v zemi činil do srpna 5,2 procenta, zatímco v celé Evropské unii 15,8 procenta. Dokládají to data Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA).

Záleží na příjmech i bydlišti

Aby kupující získali nárok na dotaci, musejí nechat sešrotovat vůz s emisní normou Euro 5 a starší. Tato norma platila od roku 2011 do srpna 2015. Pobídka se navíc vztahuje pouze na méně majetné rodiny s ročním příjmem nižším než 30 tisíc eur, které žijí v městských oblastech s více než 50 tisíci obyvateli.

Rodiny s ročním příjmem do 40 tisíc mají při nákupu nového elektromobilu nárok na pobídku 9000 eur, tedy asi 218 700 korun.

Výkonný ředitel jedné nečínské automobilky serveru Automotive News pod podmínkou zachování anonymity řekl, že přidělených 597 milionů eur na šrotovné se do konce programu v příštím červnu nemusí úplně využít. Důvod vidí v předpokladu nižších příjmů zájemců o dotaci a jejich omezení na větší města. Program by mohl podle výpočtů Automotive News Europe zvýšit prodej přibližně o 60 tisíc vozů.

Počet registrací nových aut v Evropské unii v srpnu vzrostl o 5,3 procenta na 677 786 vozů. Největší zájem byl o hybridní elektrické vozy, jejich prodej stoupl o 54,5 procenta. Prodej vozů se spalovacím motorem klesal, uvedla ACEA.

Výběr článků

Načítám