Hlavní obsah

Zásahy EU zdraží auta na benzín. Cena se srovná s elektrovozy, říká Petzl

10:42
10:42

Poslechněte si tento článek

Evropský trh je přeregulovaný a na výrobce aut a autodílů dopadá zpřísňování pravidel zvláště tvrdě. Podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla povede regulace k dalšímu zdražování vozů se spalovacími motory, takže se nakonec cenově vyrovnají elektromobilům.

Foto: Michal Šula, Právo

Zdeněk Petzl

Článek

Evropští výrobci aut i dodavatelé pro automobilky před několik dny napsali předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové. Prohlásili, že není možné, aby v roce 2035 skončily prodeje aut se spalovacími motory. Dosud s tím problém neměli, teď ale tvrdí, že situace se změnila. Co si o tom myslíte?

Dobrou zprávou je, že to není dopis pouze od výrobců vozidel, nýbrž i od dodavatelů. Ti v minulosti nemuseli vždycky mít zcela jednotný názor na to, jak transformaci na nízkouhlíkové nebo bezuhlíkové pohony realizovat. Teď ho rozhodně mají.

Druhá důležitá věc je, že ten dopis je z mého pohledu konečně nejen diplomatický, ale také otevřený a popisuje situaci, jaká je. Víme, že je složitá, statistiky to jednoznačně ukazují.

Podle aktuálně platných evropských předpisů bychom měli mít zhruba čtvrtinový podíl elektrických vozidel na prodejích. Vidíme ale, že to se reálně neděje a jejich podíl je jen asi patnáct procent. Není jednoduché původně ambiciózně nastavených cílů dosáhnout.

Takže je správný čas na to, cíle přehodnotit?

Nepochybně se musíme na cíle podívat a říct si, jak jich dosáhnout. Tady narážíme na spoustu problémů, které si s sebou Evropa nese. Jedním z nich je ten, že cíle jsou krásné na papíře, ale pak už nejsou dostatečně projektově řízené.

Je fajn, když řeknete, že musí být podíl elektroaut napříč Evropou, ale pokud na tom jednotlivé členské státy nebudou intenzivně pracovat a do výpočtu nezahrnete rozdíl mezi severem, jihem, východem a západem, tak to v praxi nikdy nevyjde.

Konec prodejů aut na benzín a naftu v roce 2035 za současných podmínek není realistický

S názorem, že je nemožné ukončit prodeje aut se spalovacími motory do deseti let, tedy souhlasíte?

Spíše než říct, že je to nemožné, je potřeba povědět, že za současných podmínek to opravdu není realistické. A právě proto je dobře, že se teď ozvali nejen automobilky, ale i dodavatelé a společně otevřeně pojmenovali, kde jsou překážky.

Je potřeba podívat se na dosavadní regulaci ke snižování emisí s rozumným odstupem a říct si, jaké nástroje a časování jej učiní reálně dosažitelným. Pokud nebudeme řešit rozdíly mezi státy, tempo rozvoje infrastruktury nebo dostupnost vozidel, tak to opravdu nestihneme.

Hlavním důvodem dopisu jsou nízké podíly elektroaut na prodejích. Co doporučujete pro jejich posílení? Dotace na nákup těchto aut?

Z našeho pohledu není dotace správná nebo jediná cesta. Vidíme ale, že fungují třeba uhlíkové daně podle nájezdu vozidel. Když se podíváte napříč státy, které něco takového zavedly, podíly elektromobilů tam z logiky věci rostou.

Rozumím snaze zohlednit to, že když něco spalujete, budou z toho emise, a vy byste měl za jejich odstraňování zaplatit. Ale nemyslím si, že to jde udělat tak jednoduše, že se prostě zakáže prodej aut se spalovacími motory.

Takže si myslíte, že místo dotací spíše přijde penalizace pro majitele aut se spalovacími motory?

Výběr článků

Načítám