Hlavní obsah

Elektrifikace železniční trati do Zlína by měla být za šest let

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pouze jedenkrát denně je možné se dostat ze Zlína na východě země přímým vlakovým spojem do hlavního města Prahy. Hned po prvních jedenácti kilometrech se však vlaková souprava na třináct minut zastaví. Důvod? Zlín je spolu s Libercem jediným krajským městem v České republice, kde nevede elektrifikovaná železniční trať.

Do Zlína zatím jezdí vlaky na dieselový pohon.Video: Aleš Fuksa, Novinky

 
Článek

Cesta do Prahy zabere přímým vlakem ze Zlína 3 hodiny a 40 minut. Třináctiminutová pauza v Otrokovicích na Zlínsku, které se nacházejí na hlavním železničním uzlu mezi Přerovem a Břeclaví, je nutná kvůli výměně lokomotiv, dieselové za elektrizovanou. To se však do šesti let má změnit. Alespoň podle plánů.

Správa železnic má stále jasnější představy o elektrifikaci železniční trati mezi Otrokovicemi a Zlínem. Krajské město se tak dočká nejen rychlejšího a častějšího přímého spojení s Prahou, ale i bezpečnějších železničních přejezdů. Elektrizací trati dojde navíc k nasazení moderních tišších vlaků a ke snížení hlukové zátěže.

Foto: Aleš Fuksa, Právo

Nádraží v krajském městě není právě z nejreprezentativnějších.

Správa železnic (SŽ) se chystá přestavět 25 kilometrů trati mezi Otrokovicemi a Vizovicemi. Úsek trati mezi Otrokovicemi a Zlínem bude navíc po přestavbě nově dvoukolejný. A rychlost vlaků se zvýší na sto kilometrů za hodinu.

Velký posun SŽ zaznamenala v projektu za minimálně dvanáct miliard korun koncem minulého roku. „Na Drážní úřad jsme podali žádosti o stavební povolení, a to na celou stavbu z Otrokovic do Vizovic včetně výpravní budovy Zlín střed. V současné době pokračuje příprava majetkoprávního vypořádání s vlastníky potřebných pozemků, dohodu je ještě potřeba uzavřít s přibližně pětinou vlastníků,“ vysvětlil Právu generální ředitel Jiří Svoboda.

Už o rok dříve získala SŽ pravomocné územní rozhodnutí pro modernizaci první části této trati, konkrétně pro úsek z Otrokovic do Zlína. Pro modernizaci zbývající části trati ze Zlína do Vizovic pak bylo vydáno zatím nepravomocné územní rozhodnutí v polovině prosince 2023. „Toto územní rozhodnutí ale bylo napadeno účastníkem řízení a nyní tedy vyčkáváme na další postup krajského úřadu, respektive ministerstva pro místní rozvoj,“ řekl Právu mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Samotné stavební práce by se podle aktuálních předpokladů měly rozběhnout na začátku roku 2026 a skončit v roce 2030. Součástí stavby bude kompletní rekonstrukce stanice Zlín střed. Rekonstrukce nádraží a vybudováním nových bezbariérových nástupišť se dočkají cestující také v Otrokovicích, Lípě nad Dřevnicí a Vizovicích. „Po přestavbě trati se na třech místech bude železnice se silnicemi místo přejezdu nově křížit mimoúrovňově. V Prštném a ve Zlíně-Podvesné nahradí přejezdy dva silniční nadjezdy a v Kvítkovicích bude mimoúrovňové křížení řešeno formou železničního tunelu,“ přiblížil Gavenda.

Liberec ve hvězdách, studie se rýsují

Elektrifikovaná trať kromě Zlína dosud nevede z krajských měst už pouze do Liberce. I zde ale SŽ plánuje modernizaci spojení úseku Praha–Liberec. „Vloni byla schválena studie proveditelnosti pro část Mladá Boleslav - Turnov - Liberec - státní hranice. Zde je tedy vše v raném stadiu příprav a na rozdíl od Zlína zatím není možné operovat s konkrétním časovým horizontem realizace,“ vysvětlil Gavenda.

Na nejstrmější trati v Česku mezi Tanvaldem a Harrachovem se rozjely zimní nostalgické jízdy

Cestování

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám