Hlavní obsah

Na nejstrmější trati v Česku mezi Tanvaldem a Harrachovem se rozjely zimní nostalgické jízdy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kořenov

Jízdu na nejstrmější trati v Česku mezi Tanvaldem a Harrachovem na hranicích Jizerských hor a Krkonoš zvládají dnešní moderní lokomotivy bez zvláštních opatření. V minulosti ale bylo nutné kvůli extrémnímu stoupání vybavit trať ozubnicí, jakousi třetí kolejí s kovovými zuby, které pomáhaly lokomotivě se stoupáním a brzdit při cestě dolů. Vůni minulosti tu pravidelně připomínají jízdy historických vlaků. Letos poprvé se na trať vydaly už v zimě. Zájem byl obrovský.

Zubačka v Tanvaldu láká na nostalgické jízdyVideo: Ludmila Žlábková, Novinky

 
Článek

„Lidí přijelo hodně, motoráček praskal ve švech. Máme kapacitu asi padesát míst a určitě přes padesát lidí jelo hned do Tanvaldu. V Kořenově jich pak asi dvacet vystoupilo a hned stejný počet nastoupil,“ uvedl Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald.

Pravidelné nostalgické jízdy historickými vlaky se v letošním roce budou konat mnohem častěji, než bývalo zvykem. Zatímco dříve to bylo tak šest jízd do roka, letos jich bude pět desítek.

„Trať je dvanáct kilometrů dlouhá, z toho na sedmi je položena ozubnice. Vlak musí projet pěti tunely, přejíždí přes několik mostů, prodírá se úzkými soutěskami. Na nejstrmějším úseku dosahuje sklon trati hodnoty padesát osm promile, což znamená, že na jednom kilometru se nastoupá padesát osm výškových metrů,“ vysvětlil strojvůdce Karel Hanuš, který sice trať projel už mnohokrát, ale stále obdivuje zdejší krásné výhledy.

„Je to poutavé podívání. A strojvůdce musí koukat stále. Zejména nyní v zimě, která je na provoz samozřejmě náročnější. Musíte sledovat, jestli nejsou nahnuté větve nebo přímo popadané stromy na koleje. Také záleží, kolik je sněhu. Býval tu i problém to vyjet. Na tunelových portálech se zase tvoří rampouchy,“ vyjmenoval strojvůdce některé ze záludností zimního provozu.

„Nasazujeme zde vozy, které už ukončily pravidelný provoz. Jedním z nich je motoráček M152.0, který na zubačce jezdil v letech 1998 až 2011. Druhým je pak ještě starší vůz Singrovka, který zde jezdil v letech 1965 až 1990,“ prozradil Petr Prokeš s tím, že unikátní ozubnicové motorové lokomotivy T426.0 si zájemci mohou prohlédnout ve výtopně ve stanici Kořenov. Vystaven tu je i švýcarský ozubnicový vlak Rowanzug z roku 1912, který jezdil do nejvýše položené železniční stanice v Evropě – Jungfraujoch.

Ozvláštnit akcemi

„Nostalgické jízdy se snažíme vždy ozvláštnit ještě nějakým programem. Aby to nebylo jen o té jízdě vlakem, případně návštěvě muzea. A tak pořádáme modelářský den, dětský den na zubačce, bramborové nebo borůvkové hody. Chystáme také promítání jízdy z čela vlaku a podobně,“ prozradil Petr Prokeš.

V roce 2025 čeká trať mezi Tanvaldem a Kořenovem velká rekonstrukce a bude nutné změnit i strukturu nostalgických jízd.

„Ta trať už dožila. Neprobíhala na ní prakticky žádná údržba od poslední rekonstrukce v šedesátých letech. Takže od půlky dubna do půlky června tu nebude jezdit nic, protože bude uzavřena železniční stanice Kořenov. Ale pak bychom rádi vypravovali zvláštní vlaky mezi Kořenovem, Harrachovem a Sklarskou Porebou, aby lidé o tyto jízdy nepřišli,“ slíbil Petr Prokeš.

Kam pro novou energii? Do Panenského Týnce

Tipy na výlety

„Zubačka se touto rekonstrukcí významně změní. Ubyde takové to tradiční drncání. Na druhou stranu se mají na trať vrátit unikátní ozubnicové výhybky. Ty původní byly bohužel demontovány už v devadesátých letech a skončily ve sběrně,“ dodal strojvůdce Karel Hanuš.

Termíny nostalgických jízd v roce 2024

Měsíc: dny jízdy

Leden: so 20.

Únor: so 3., so 10., so 17., so 24.

Březen: so 2., so 9., so 16., so 30.

Duben: so 13., so 27.

Květen: so 11., so 18., so 25.

Červen: pá 7., so 8., pá 14., so 15., pá 21., so 22., pá 28.

Červenec: pá 5., ne 7., pá 12., so 13., ne 14., pá 19., ne 21., pá 26., so 27., ne 28.

Srpen: pá 2., ne 4., pá 9., so 10., ne 11., pá 16., ne 18., pá 22., so 23., ne 24., pá 30.,

so 31.

Září: so 7., so 14., so 21.

Říjen: so 12.

Listopad: so 16.

Prosinec: so 7.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám