Hlavní obsah

Důvěra v českou ekonomiku v dubnu opět stoupla, meziročně zůstává nižší

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Důvěra v českou ekonomiku v dubnu opět stoupla. Meziměsíčně se zvýšila o 3,3 bodu na 97,2 bodu. Rostla i důvěra podnikatelů a spotřebitelů. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Důvěra v ekonomiku mezi podnikateli se v dubnu zvýšila ve všech odvětvích, nejvíce v průmyslu. Meziročně ale celková důvěra poklesla. Loni v dubnu činila 100,3.

Foto: Envato elements

Ilustrační foto

Článek

Indikátor důvěry podnikatelů meziměsíčně vzrostl o 2,8 bodu na 98,0. „Celková důvěra podnikatelů v ekonomiku podruhé za sebou vzrostla a přiblížila se svému dlouhodobému průměru,“ komentoval vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.

„Přestože se sentiment mezi podnikateli postupně zlepšuje, mnohé pořád limituje nedostatečná poptávka, omezená dostupnost vybraných vstupů a v některých odvětvích také nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců,“ doplnil.

Jako další bariéry růstu podle něj podnikatelé uvádějí legislativu, vysoké konkurenční prostředí či obecnou nejistotu z aktuální geopolitické situace.

Důvěra spotřebitelů se meziměsíčně zvýšila o 5,8 bodu na hodnotu 92,9. Domácnosti se podle ČSÚ ve srovnání s březnem méně obávají zhoršení celkové ekonomické situace a ve srovnání s předchozími dvanácti měsíci mírně lépe hodnotí vlastní finanční situaci.

Snížil se i počet spotřebitelů očekávajících zhoršení v nadcházejících dvanácti měsících. Meziměsíčně se mírně snížil podíl respondentů, kteří se domnívají, že není vhodná doba k pořizování velkých nákupů.

„Dubnová data, podle kterých je důvěra domácností nejvyšší od října 2021, potvrzují zlepšující se sentiment spotřebitelů. Ani poměrně příznivá aktuální data však nezměnila fakt, že celková důvěra spotřebitelů stále zůstává výrazně pod svým dlouhodobým průměrem,“ uvedl ČSÚ.

Lidé přecházejí u potravin na levnější značky, omezili restaurace

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám