Hlavní obsah

DPP vybral stavitele pro druhý úsek metra D. Tendr podle šéfa provázely výhrůžky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Představenstvo pražského dopravního podniku (DPP) v úterý schválilo vítěze tendru na druhý úsek metra D z Olbrachtovy na Nové Dvory, uspělo sdružení vedené firmou Subterra s nabídnutou cenou zhruba 30 miliard korun bez DPH. V tiskové zprávě o tom informoval vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík. Kolem tendru na druhý úsek linky, která v budoucnu propojí Pankrác s Písnicí, se podle ředitele DPP Petra Witowského strhla velká bitva.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Práce na staveništi mezi budoucími stanicemi Pankrác D a Olbrachtova

Článek

„Některé praktiky jsou pro nás zcela nepřijatelné. Místo toho, aby probíhala férová soutěž, je vyvíjen nátlak na členy představenstva DPP, dozorčí rady DPP či Rady hl. m. Prahy, a dokonce bylo vyhrožováno e-maily pod smyšlenými jmény samotným členům hodnoticí komise,“ uvedl Witowský. Podnik zvažuje další právní kroky.

Vedení podniku zároveň pro zásadní nedostatky v nabídce vyloučilo z tendru sdružení firem vedené společností PORR, které proti tomu plánuje podat námitku.

Stavba metra D začala loni v úseku mezi Pankrácí a Olbrachtovou.

Tendr řeší antimonopolní úřad, který podle informací Hospodářských novin v polovině července rozhodl o jeho zrušení kvůli nastavení podmínek pro uchazeče. Podnik proti rozhodnutí podal rozklad, do finálního rozhodnutí nemůže podle informací úřadu s vítězem tendru uzavřít smlouvu.

FOTO: Rok od zahájení stavby metra D. Vyraženo je kilometr a půl tunelů

Domácí

Do tendru se podle informací podniku přihlásili tři zájemci, a to sdružení vedené společností Subterra, sdružení vedené společností PORR a sdružení vedené společností STRABAG. Posledně zmíněný účastník nabídl nejvyšší cenu, hodnoticí komise tak vybírala ze zbylých dvou. „Oba uchazeči museli v průběhu zadávacího řízení své nabídky na základě výzev DPP vysvětlit a upravit, jelikož obsahovaly mimořádně nízkou nabídkovou cenu, nedostatky v oblasti splnění kvalifikačních předpokladů a chyby v předloženém harmonogramu stavby,“ uvedl Šabík.

Dodal, že zatímco vítězné sdružení firem nedostatky po výzvě odstranilo, sdružení vedené společností PORR žádost o vysvětlení mimořádně nízké ceny v podstatě ignorovalo, opravilo jen některé chyby v harmonogramu a současně udělalo chyby nové. Některé položky v nabídce, která byla cenově nejnižší, byly podle podniku oceněny hluboko pod tržním standardem, což se týkalo i například ražby tunelů. Jiné položky byly naopak oceněny mnohonásobně výše, než předvídal projektant a než nabídli ostatní účastníci tendru, dodal Šabík.

Pokud by DPP takovou nabídku akceptoval, mohl by podle mluvčího už na začátku projektu zaplatit více než miliardu korun bez toho, aby plnění smlouvy reálně začalo, a v případě prodlení se stavbou by i bez svého zavinění hradil další stovky milionů za kompletační a koordinační činnost. „Z těchto důvodů DPP na základě jednomyslného doporučení hodnoticí komise sdružení vedené firmou PORR ze zadávacího řízení vyloučil,“ sdělil v tiskové zprávě Šabík. Dodal, že pokud by tak podnik neučinil, jednal by v rozporu se zákonem o zadávání veřejných zakázek.

Mluvčí firmy PORR Jana Mašínová ČTK sdělila, že podle společnosti je rozhodnutí o vyloučení z tendru v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách a vznese proti němu námitku. „Chceme zdůraznit, že uváděné informace o údajných nedostatcích naší nabídky v plném rozsahu odmítáme a naše nabídka plní všechny požadavky zadavatele a je nejvýhodnější,“ uvedla. I hodnotící komise podle ní ve zprávě z konce srpna vyhodnotila nabídku sdružení vedeného PORR jako ekonomicky nejvýhodnější.

Tendr řeší antimonopolní úřad

Tendr v současnosti řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), a to na návrh firmy Metrostav DIZ. Podle úřadu DPP nastavil diskriminační zadávací podmínky týkající se prokazování technické kvalifikace, konkrétně pak předkládání referenčních zakázek souvisejících s dodávkami výtahů. Podnik s rozhodnutím nesouhlasí a podal proti němu rozklad k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi, který ve věci zatím nerozhodl.

Stavba nové linky pražského metra začala loni, ve výstavbě je nyní kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Stavbu řešil i Nejvyšší správní soud (NSS), který rozhodl ve prospěch DPP a v srpnu zamítl kasační stížnosti Pankrácké společnosti a muže z Kovařovicovy ulice v Praze 4, kteří už dříve neúspěšně zpochybnili stavební povolení u Městského soudu v Praze. Stavbu prvního úseku provádějí společnosti Hochtief, Subterra a Strabag.

Stavební povolení pro metro D definitivně platí, rozhodl NSS

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám