Článek
Už jsou to skoro čtyři dekády, co vznikla firma Sany Group. Původně malá firmička zaměřená na výrobu svařovacích materiálů se v 90. letech minulého století přeorientovala na stavební stroje, posléze také na nákladní vozy. Postupně si získala asi nejpevnější postavení na čínském trhu a expandovala i do zámoří.
V roce 2021 zahájila provoz její divize Sany Truck, která se zaměřila na oblast elektrických nákladních vozů. Tehdy na domácím trhu získala podíl přibližně 16 procent. Do roku 2025 očekává roční prodej asi 30 tisíc elektrických nákladních vozidel, určených převážně pro čínský trh. Prodej technologicky vyspělých a zároveň relativně levných vozů je na vzestupu.
V letošním roce otevřela společnost továrnu na elektrická nákladní vozidla v Jihoafrické republice, chce rozšířit své působení v Brazílii a začala prodávat vozidla i v Evropě. Podnik má přitom výraznou státní podporu.
„Už nyní vidíme rychlý rozvoj zámořského trhu,“ řekl v rozhovoru pro The Financial Times Liang Linhe, vedoucí divize elektrické nákladní dopravy společnosti Sany Group.
Firma také očekává, že do roku 2030 bude přibližně polovina tržeb skupiny pocházet ze zámořských trhů. Sany Group o své místo v zahraničí soupeří s americkou skupinou Caterpillar a japonskou Komatsu.
Čínský hráč navíc avizuje velkou investici do výzkumu a vývoje technologie vozů bez řidiče, ale třeba i baterií, které by šlo během chvíle vyměnit na speciálních stanicích.
Klíčovou roli v čínské transformaci dopravy má rovněž Robin Zeng, miliardář a šéf bateriového gigantu CATL. Ten očekává, že do roku 2028 bude polovina všech nových nákladních vozidel prodaných v Číně poháněna elektřinou.
V prvních osmi měsících roku 2025 tvořila v Číně dieselová nákladní vozidla 51 procent prodejů, zatímco ve stejném období roku 2023 to bylo 75 procent. Podíl elektrických nákladních vozidel vzrostl na 24 procent, zatímco před dvěma lety činil jen čtyři procenta.