Hlavní obsah

Děti jsou na trhu váženými klienty

Právo, Josef Koukal

Nemají občanku, nejsou trestně odpovědní, nemohou dokonce převzít ani doporučený dopis určený do vlastních rukou. Přesto jsou už klienty bank, telefonních operátorů nebo zákazníky internetových obchodů. Dítě je na trhu váženým spotřebitelem, jehož potenciál si obchodníci stále více uvědomují.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Dětská psycholožka Milena Tejklová přitom před reklamní masáží zacílenou na děti varuje. „Děti nemají zkušenosti, a tudíž reklamě podlehnou mnohem snadněji než dospělí. To množství reklam vidím jako jednoznačně nevhodné. Pro děti je obtížné nabídkám odolat, jejich svět je ještě příliš důvěřivý,“ uvedla Tejklová.

Vlastní karta už v osmi letech

Například běžné účty určené pro dětské klienty do 15 let věku patří už do standardní nabídky českých bankovních domů. „Děti a studenti pro nás představují velký potenciál a my se jejich potřebám a potřebám jejich rodičů snažíme co nejvíc přizpůsobit,“ prozradil Právu Jan Holinka, mluvčí České spořitelny (ČS).

Osobní účet Junior si u ní může založit už osmileté dítě, pochopitelně se souhlasem rodičů, kteří až do plnoletosti coby zákonní zástupci mohou jako jediní smlouvu s bankou za dítě uzavřít. Rodiče mají také k účtu dispoziční právo.

Potomek má platební kartu, o tom, v jakém rozsahu bude s účtem nakládat, však rozhodují rodiče, zejména pokud jde o výši jednorázových či měsíčních výběrů.

Dětský účet pro nejméně osmileté klienty nabízí pod názvem Dětský Genius i GE Money bank. Podmínky jsou podobné jako u ČS.

Mnoho peněz může zkazit charakter

Podle dětské psycholožky Jaroslavy Fabíkové však podobné nabídky dětem mají i svá rizika. „Když rodiče v nějaké bohatší rodině dají dítěti k dispozici účet, ze kterého může v páté třídě čerpat třeba dva tisíce měsíčně, snadno to zkazí jeho charakter. Ono může koupit celé třídě coca-colu, pak si začne kupovat přátelství druhých, a když se navíc rozkřikne, že má hodně peněz, může mu nakonec někdo podstrčit třeba drogu,“ uvedla Fabíková.

Fabíková by proto doporučovala dětem vyplácet menší částky třeba jednou týdně. „Pak je jedno, jestli si takovou rozumnou částku vyzvedne jednou týdně v bankomatu, nebo jestli ji dostane do ruky,“ míní odbornice.

Vedle bank jsou typickými obchodníky se zvláštní strategií pro nezletilou klientelu i mobilní operátoři. Neomezený tarif u některých mobilních operátorů však dítě do 15 let získat nemůže.

Internet – rodiče se mohou divit

Nemile zaskočeni však mohou být rodiče v okamžiku, kdy dítě bez jejich souhlasu využije možnosti nákupu na internetu. Dítěti totiž nic nebrání v tom, aby během několika málo kliknutí myší objednalo vše, co si zamane, od vytoužené hry až po drahou elektroniku.

Pak se rodičům také může stát, že coby zákonní zástupci budou muset zaplatit výdaje spojené s nepřevzetím zboží, které jejich potomek sice objednal, nakonec ale při předání nezaplatil.

Pokud si bude kupovat zboží adekvátní věku, pak je obchod platný a zákonný zástupce za něj přebírá odpovědnost.
kriminalista

„Podobně jako může dítě vstupovat do smluvního či právního vztahu, když si kupuje třeba rohlík, stejně jsou nastaveny podmínky i v rámci internetu,“ řekl Právu policejní odborník na počítačovou kriminalitu Karel Kuchařík.

„Pokud si bude kupovat zboží, které je adekvátní věku, pak je obchod platný a zákonný zástupce za něj přebírá odpovědnost. Nemluvím třeba o erotickém zboží,“ vysvětlil Kuchařík.

Podle internetového experta Jana Tichého nejsou e-shopy podle zákona povinné zjišťovat zletilost nakupujících.

Děti utratí až 100 miliónů ročně

Na fakt, že dětská kupní síla a tím i role na trhu významně roste, upozornil už v 90. letech ve svých knihách marketingový expert James McNeal. V knize Kids as Customers (Děti jako zákazníci) vyzval výrobce a prodejce, aby nepodceňovali dítě jako zákazníka, který utrácí své vlastní peníze. České děti většinou dostávají kapesné od 100 do 500 korun měsíčně plus nejrůznější finanční dárky od prarodičů nebo jako bonus za prospěch ve škole či pomoc v domácnosti.

Reklamní a marketingoví stratégové si dávno spočítali, že z hlediska kupní síly tvoří děti spotřebitelskou skupinu, již není radno podceňovat. Půl miliónu českých dětí s průměrným kapesným měsíčně utratí kolem 100 miliónů korun nejčastěji za sladkosti, kino nebo časopisy.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám