Hlavní obsah

Český trh maloobchodních parků patří k nejvyspělejším. Pomáhá mu růst spotřeby

Maloobchodní parky patří k fenoménům prostupujícím napříč českými malými městy. Populárními se staly v době covidu a pomohla jim i doba vyšší inflace, kdy do nich lidé jezdili za nákupy v levnějších řetězcích. Nyní jim prospívá růst spotřeby domácností.

Foto: Realia Group, Bez zdroje

Maloobchodní parky, jako je ten v Hustopečích (na snímku) vlastněný nemovitostní skupinou Realia Group, prokázaly odolnost v době covidu i vysoké inflace.

Článek

„Segment retail parků si i v České republice nadále zachovává pozoruhodnou odolnost a schopnost přizpůsobení. S tím, jak se obnovuje spotřeba domácností a zákazníci hledají větší hodnotu a pohodlí, se retail parky stávají preferovanými cíli – zejména v regionálních městech a oblastech s nedostatečnou nabídkou,“ uvedla Katarína Brydone, ředitelka české pobočky společnosti Colliers.

Retailové parky jsou menší střediska skládající se z několika samostatných obchodů umístněných vedle sebe. Každé z nich má vlastní vchod z přilehlého parkoviště.

Podle Brydone jim pomáhá i snadná dostupnost ve srovnání s velkými obchodními centry. Často se nacházejí na okrajích menších měst. Lidé tak za nákupy nemusejí dojíždět desítky kilometrů, jako je tomu v případě velkých center, která jsou většinou jen ve větších městech.

Český trh vnímají poradci z Colliers jako jeden z nejvyspělejších v regionu střední a východní Evropy. V Česku je takřka 1,4 milionu metrů čtverečních maloobchodních parků. Dominují především předměstským lokalitám.

Nájemné pro obchodníky s potravinami se v retail parcích pohybuje mezi šesti až 12 eury měsíčně za metr čtvereční, tedy zhruba mezi 145 až 290 korunami. U prodejců ostatního zboží je horní hranice na 14 eurech, tedy přibližně na 340 korunách.

Maloobchodní parky aktuálně vznikají zejména v městech do sta tisíc obyvatel. Celkem je ve výstavbě přes 43 tisíc metrů čtverečních nových prostor. Jde spíše o menší projekty, jejichž plocha se pohybuje mezi pěti až 20 tisíci metry čtverečními.

Atraktivní pro nájemce i investory

Zájem o retail parky mají i nájemci. Otevírání nových prodejen v nich oznámil například prodejce sportovního oblečení a vybavení Intersport.

„Přesun do retail parků nám umožňuje být blíže zákazníkům a nabídnout jim pohodlnější a rychlejší nákup,“ konstatoval Harald Tscherne, jeden z rakouských majitelů společnosti.

Retail parky jsou atraktivní i pro investory. Ti si je oblíbili už v době koronavirové pandemie. Značná část obchodů ve velkých centrech musela být tehdy zavřená a lidé měli menší motivaci obchodní domy navštěvovat. Místo toho raději volili právě zmíněné areály. Ty díky nájemcům, kteří často pocházejí z řad diskontních řetězců s levnějším zbožím, navíc dobře ustály i vysokou inflaci.

Právě stabilita vedla k tomu, že si segment udržel oblibu i po odeznění zmíněných problémů. Nyní investory láká na rostoucí tržby kvůli vyšší spotřebě domácností, zmíněnou poptávku nájemců a také rychlost výstavby.

Mezi největší vlastníky retail parků v Česku dlouhodobě patří společnosti Saller Group, InterCora nebo CPI Group. Na trhu jsou aktivní také české nemovitostní fondy. Na retail parky se zaměřuje například investiční společnost ZDR Investments nebo Realia Group.

Výběr článků

Načítám