Hlavní obsah

Češi se na černý pátek rozšoupli, v e-shopech utratili rekordní 4,2 miliardy

Češi na předvánočních nákupech nešetří. Útraty internetových obchodů v minulém týdnu během slevových akcí na tzv. černý pátek dosáhly rekordních 4,2 miliardy korun. V meziročním srovnání je to zhruba o 19 procent více. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Foto: Andrew Kelly, Reuters

Ilustrační foto

Článek

„Páteční 'Black Friday' nelze na internetu zcela oddělit od celkových tržeb během celého týdne. Řada e-shopů nabízela slevy spojené s touto akcí v různém rozmezí. Podle našich údajů utratili Češi v internetových obchodech v týdnu od 19. do 25. listopadu přibližně 4,2 miliardy korun. To je více jak dvakrát tolik, než je obvyklé v běžném týdnu v roce,” řekl Novinkám šéf APEK Jan Vetyška.

Současně odhaduje, že během samotného pátku se obraty blížily zvýšení až 300 procent oproti běžným útratám.

Tradice a původ označení Black Friday
Tradice pochází z USA, kde v pátek po Dni díkůvzdání mají školy volno a lidé vyrážejí s dětmi na nákupy. V obchodech či v průvodech je vidět Santa Claus. Podle některých zdrojů začala termín Black Friday (černý pátek) používat v šedesátých letech původně dopravní policie ve Filadelfii, protože se ve městě tvořily zácpy a policisté si v tento den nesměli brát volno. Z posledních let jsou z USA, ale i dalších zemí známé záběry, kdy se lidé v obchodech doslova perou o zboží.

„Z hlediska porovnání tohoto období s lety minulými se jedná o rekordní tržby během Black Friday týdne, oproti stejnému období roku 2018 stouply tržby internetových obchodů o 19 procent,” dodal.

Podle údajů platební brány PayU se objem transakcí v pátek, proti loňskému černému pátku, zvýšil o 80 procent. Za celý víkend byl nárůst v objemu plateb 73 procent.

Například e-shop Alza.cz akci protáhl na 14 dní. „Jen za minulý týden se prodalo zboží výrazně přes miliardu korun. Jednoznačně nejprodávanější byla bezdrátová sluchátka AirPod a hrací konzole Playstation," uvedla mluvčí obchodu Patricie Šedivá.

E-shop s elektronikou CZC.cz eviduje v porovnání s minulým rokem za celou dobu trvání slevových akcí na černý pátek růst tržeb o devět procent. Proti loňsku na e-shop přišlo o 20 procent více návštěvníků, uvedl marketingový ředitel Milan Duda. Jen v pátek e-shop zaregistroval téměř 10 000 transakcí. Návštěvnost téměř 25 000 zákazníků v jednom okamžiku na chvíli odstavila web. Nejlépe se prodávaly chytré náramky, outdoorové telefony RugGear, Apple iPhone SE nebo SSD disky Kingston.

Anketa

Využili jste slevových akcí spojených s Black Friday?
Ano
15,6 %
Ne
84,4 %
Celkem hlasovalo 3696 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám