Hlavní obsah

Češi nakupovali o Vánoční neděli jako o závod

Právo, pro, ab

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přestože ekonomové varují před příchodem další finanční krize a řada Čechů si dala předsevzetí, že letošní Vánoce budou šetřit, zlatá neděle vše měnila. Lidé nakupovali vánoční dárky, ale i potraviny jako o závod.

Foto: Anna Bortlíčková, Právo

Ostravský Avion Shopping Park jen v sobotu navštívilo kolem 43 tisíc lidí.

Článek

Obchodníci hlásí rekordní prodeje. „Letos se teď před Vánoci zvyšují prodeje stejně jako každý rok. Prodáváme v meziročním srovnání o 30 až 40 procent více,“ řekl Právu Pavel Sláma z řetězce obchodů s elektronikou Datart. Zájem je podle něj zejména o menší kuchyňské zboží, jako jsou nože či pánve, ale i o hudební přehrávače a sluchátka.

Podle prodavačky Zuzany Horníkové v jedné z prodejen hraček v obchodním domě Laso v centru Ostravy lidé sice nakupují, ale opatrněji než před rokem. Loni vzali hračky do košíku a šli k pokladně, letos se hodně ptají, vybírají.

Hity: létající ryby a chytré mobily

Mezi skutečné hity letošních Vánoc patří z hraček například obří létající žralok a ryba Nemo na dálkové ovládání, které jsou plněné héliem, a jejich cena na internetu začíná na 550 Kč. Z elektroniky to pak jsou hlavně čtečky digitalizovaných knih a chytré mobily.

Desetitisíce lidí nakupovaly o víkendu v Avion Shopping Parku v Ostravě-Zábřehu. Podle jeho ředitelky Kateřiny Ježkové jen v sobotu nákupní centrum navštívilo na 43 tisíc lidí.

Je to o osm procent více než loni,“ řekla. „Na odbyt jde nejvíce elektronika, šperky, hodinky, hračky, oblečení. Není sortiment, o který by nebyl zájem,“ uvedla.

„Určitě lidé letos nakupují více než před rokem,“ řekl Právu provozní manažér prodejny Datart v ostravském Avion Shopping Parku. „Největší zájem je o elektroniku, obrovský o televizory,“ doplnil s tím, že naopak zvolna ustupuje zájem o fotoaparáty.

Pod stromečkem hodně knih

Mezi dárky, které mají blízkým udělat o Štědrém večeru radost, patří tradičně i nejrůznější oděvy a kosmetika, ale letos i knihy. „Z knih je velký zájem o encyklopedie, z DVD o Harryho Pottera, z elektroniky o LCD a LED televize, chytré mobily – tzv. smartphony a herní konzole,“ uvedla mluvčí řetězce Tesco Eva Karasová.

Z potravin před Vánoci tradičně roste prodej surovin na pečení, alkoholu, různých specialit a delikates, citrusů a exotického ovoce. „Kromě časově omezených akčních nabídek mohou lidé letos v prodejnách Tesco využívat nabídku právě na potraviny a drogerii, které lze pořídit v průměru o 15 % levněji,“ dodala Karasová.

V Intersparech zase zákazníky zaujala sušená šunka z Francie, z hraček především stavebnice Lego, dětské notebooky a různé společenské hry.

Podle provozovatele hypermarketů Albert jsou vedle Lega stálicemi panenky, autodráhy, plyšové hračky či autíčka na dálkové ovládání. Albert inzeruje také dárkové balíčky anglické kosmetické značky Grace Cole. „Velmi oblíbená jsou dárková balení alkoholu, jejichž prodej je letos o 15 procent vyšší než před loňskými Vánocemi. Prodejním hitem je také DVD s filmem Šmoulové,“ řekla Právu mluvčí řetězce Albert Simona Caidlerová.

Stále více nákupů přes internet

Těžiště předvánočních nákupů se však začíná přesouvat z kamenných obchodů na internet. Internetoví obchodníci by za celé předvánoční období měli podle Asociace pro elektronickou komerci utržit kolem čtrnácti miliard korun, tedy více než třetinu svého celoročního obratu.

Stále větší díl trhu získávají na internetu různé slevové portály, které nabízejí například cenově zvýhodněné kulinářské zážitky, aktivity spojené s cestováním, sportem a péčí o vzhled. Mezi jejich častou nabídku patří ale šperky nebo fotografie na plátně.

Častým dárkem budou pod stromečkem obálky s penězi a dárkové poukázky. Hned po svátcích totiž obchodníci zahájí velké výprodeje. Lidé si v nich chystají pořídit hlavně oblečení, obuv, elektroniku, sportovní potřeby a domácí spotřebiče.

Zboží z ciziny zdražilo

Lidé, kteří teď kupují počítače, oblečení, či hračky z ciziny, za to zaplatí i o několik tisíc korun více, než za kolik by stejné zboží pořídili koncem léta. Důvodem je oslabování české měny, které prodražilo veškeré dovážené zboží.

„Vliv slabší koruny již začíná být v peněženkách spotřebitelů patrný,“ potvrdil Právu analytik Komerční banky Marek Dřímal.

Podle některých analytiků k ještě většímu růstu cen dovážených výrobků dojde v ČR po Novém roce, kdy dorazí zásilky nového zboží. Obchodníci ale nárůst cen spotřební elektroniky, zejména počítačů a televizorů, připouštějí už nyní.

Anketa

Nakupujete letos na Vánoce více než loni?
ano
48 %
je to asi stejné
13,7 %
ne
38,3 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 17315 čtenářů.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám