Hlavní obsah

Češi bohatnou, přesto přibylo slevových akcí

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

S růstem platů a důchodů jsou české domácnosti ochotny víc utrácet. Přesto loni téměř polovinu zboží Češi nakoupili ve slevových akcích obchodníků.

Foto: Neil Hall, Reuters

Ilustrační foto

Článek

„Podíl nákupů zboží ve slevě na celkovém prodeji dosáhl loni v Česku 47,6 procenta. Byl tak ještě o 1,4 procenta vyšší než v roce 2017. Nákupy v akcích jsou tedy v ČR nadále jedny z nejvyšších v Evropě,“ uvedl Ladislav Csengeri z analytické společnosti GfK.

Podle průzkumu GfK se finanční situace za loňský rok zlepšila pro 30 procent domácností a naopak 13 procent zaznamenalo její zhoršení. „Podobně pozitivní vývoj svých financí očekávají Češi i pro příštích dvanáct měsíců. Přitom k perspektivám vývoje ekonomiky jsou skeptičtější. Vnímají informace o zpomalování jejího růstu a optimismus z let 2014 až 2018 už nepokračuje,“ uvedl ředitel GfK Tomáš Drtina.

Pokud jde o akční slevy, ještě častější než v rychloobrátkovém zboží jsou v oděvech a obuvi. Ve slevách, především v rámci posezónních výprodejů, se uskutečňuje 58 procent nákupů tohoto sortimentu.

Výše slev u textilu klesá

Více než polovinu útraty za módu nechávají Češi v nákupních centrech. Pokud jde o jednotlivé prodejce, za nákupem oděvů lidé nejčastěji míří do Sportisima a za obuví do prodejen Deichmann. „Zákazníci se však v oblasti prodeje textilu a oblečení začínají více orientovat na kvalitu a průměrná výše slev tak klesá. Je rovněž patrné, že zvýšený zájem o nákup zboží souvisí i s novými svátky a speciálními akcemi, jako jsou Halloween, Valentýn nebo Black Friday,“ upozornil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza.

Ve srovnání s jinými státy panuje na českém trhu nebývalá konkurence. Zatímco v ČR působí jedenáct obchodních řetězců, ve Velké Británii či Německu jen čtyři. To je také jedním z důvodů tak vysokého podílu zboží prodávaného v akcích.

„Český zákazník je náročný a vyžaduje co nejpestřejší rozsah nabídky i nákupy v příjemném prostředí. Těch jedenáct řetězců se přitom dělí o celkem 75 procent trhu s potravinami. Žádný z nich tedy není dominantní,“ konstatoval Prouza.

Vzhledem ke tvrdé konkurenci také řetězce musejí výrazně investovat do modernizace prodejen, logistiky a kvality obsluhy.

„Za poslední čtyři roky činily tyto investice celkem 46,2 miliardy korun. Zlepšují se i platové podmínky zaměstnanců. Ve srovnání s rokem 2014 stouply platy v odvětví obchodu v průměru o více než čtyřicet procent,“ informoval prezident SOCR.

Reklama

Výběr článků

Načítám