Hlavní obsah

Černé billboardy mizí z dálnic příliš pomalu

Právo, Jiří Novotný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

České dálnice jsou lemovány nebývalým množstvím billboardů, z nichž zhruba třetina byla postavena načerno. Odstraňovány jsou však příliš pomalu. Nejde přitom jen o nelegální zisky, ale i o bezpečnost dopravy. Vždyť černé billboardy nezřídka stojí na místech, kde rozptylují pozornost řidičů.

Článek

"Na celé dálniční síti ČR, která v současnosti měří 560 kilometrů, je nyní legálně kolem 900 billboardů, pro něž jsme smluvně pronajali plochy. Celkový zisk pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) od všech firem ze smluv na billboardy dosahuje, pokud jde o dálnice, ročně 11,5 miliónu korun," řekl Právu tiskový mluvčí ŘSD Jan Hoření.

O tom, zda legální billboardy u dálnic ponechat, nebo je změnou zákona zakázat, se mezi odborníky diskutuje už roky. Ministerstvo dopravy (MD) však Právu potvrdilo, že žádnou změnu legislativy kvůli billboardům nechystá.

"Pokud nějaký billboard neodpovídá platným přepisům, zahajujeme praktické kroky k jeho odstranění. To se dělá průběžně," sdělila mluvčí MD Marcela Žižková.

Vše se nedá zvládnout najednou

Očistu dálnic od nelegálních billboardů zahájilo ministerstvo dopravy spolu s ŘSD v roce 2004. "Zatímco tehdy byl v průměru ze tří billboardů legální jen jeden, nyní se už poměr obrátil a na dva legální připadá jeden postavený načerno," bilancuje výsledky dvouleté snahy Hoření. Podle něj se nedá vše zvládnout najednou.

Na připomínku, že jde i o ohrožení motoristů, Hoření prohlásil: "Legálně postavené billboardy jsou většinou na místech chráněných svodidlem. Navíc existují zahraniční studie, podle nichž na rovných dálničních úsecích billboard spíše řidičovu pozornost probouzí pozitivním směrem."

Z pronájmu ploch na billboardy by ŘSD mohlo mít výrazně více peněz. V roce 1992 však jeho tehdejší šéf Jaroslav Čipera podepsal s reklamní agenturou Quo z dnešního hlediska nevýhodnou smlouvu na pronájem ploch u dálnic pro 459 billboardů. Agenturu Quo později koupila americká News Outdoor, která patří miliardáři Rupertu Murdochovi.

Kontrakt měl platit jen do roku 2006, pak jej ale Čipera prodloužil o dalších pět let. Murdochova firma za to až do roku 2011 bude ŘSD ročně platit jen 255 645 eur (7,2 mld. Kč). Přitom za jedinou billboardovou reklamu se dá vydělat až 17 tisíc korun.

Hoření přiznává, že v dnešních podmínkách je smlouva pro Ředitelství silnic a dálnic skutečně nevýhodná. "Je ale nutno vzít v úvahu dobu, kdy byla uzavřena. Quo totiž tehdy vyhrála naše výběrové řízení nejen na základě nabídnuté ceny. Zavázala se, že na dálnicích vymění na vlastní náklady všechny dopravní značky, a to dodržela," prohlásil Hoření.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám