Článek
„Letos je pro Čechy při cestě do Chorvatska výhodnější se vyhnout Brnu a Vídni a jet na jih po dálnici D3 přes České Budějovice a Dolní Dvořiště do Rakouska na Linec,“ řekl Novinkám Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu ČR.
Silničáři loni zprovoznili nových skoro třicet kilometrů D3 včetně obchvatu Českých Budějovic, což cestu zkrátí proti minulosti o čtvrt a ve špičce až o půl hodiny. Rychlejší tak bude jízda i třeba do stále oblíbenější Itálie nebo při výletech na Šumavu nebo do Českého Krumlova.
Touto jižní cestou se motoristům jedoucím například z Prahy na Jadran podaří vyhnout dvěma hlavním „špuntům“ na cestě, což jsou právě Brno a Vídeň.
V Rakousku u Štýrského Hradce (Graz) se potom řidiči napojí na stejnou dálnici, která vede na slovinský Maribor a chorvatský Záhřeb, odkud pokračuje dálnice na pobřeží.
U Brna hrozí kolony
Sirota před pár dny zvolil cestu z Prahy na Brno a pak přes Rakousko, aby otestoval provoz na této trase. Do chorvatského Trogiru mu cesta i se zastávkami na kávu zabrala jedenáct hodin.
Hned po výjezdu z Prahy narazil na zúžení na D1 a pak na pár dalších omezení. Opravuje se například dálniční most Šmejkalka jihovýchodně od Mirošovic. „Ale nejhorší zdržení bylo v Brně, tím jsme v osm hodin ráno projížděli tři čtvrtě hodiny,“ popsal Sirota. O moc lepší provoz podle něj není ani později během pracovního dne.
Část D1 u Brna byla sice už v dubnu otevřená po rozšíření na šest pruhů, ale kolony se tvoří i nadále.
„Co se týče Brna, tam je doprava natolik intenzivní, že jakákoliv drobná kolize obratem způsobuje právě kolony,“ konstatoval v nedávném rozhovoru pro Novinky ministr dopravy Martin Kupka (ODS). I proto je podle něj potřeba dokončit zkapacitnění dálnice co nejdříve. Další úpravy na přetížené křižovatce D1 s D2 nicméně začnou až po sezóně, na podzim.
Pro cestu po D3 hovoří podle Siroty i to, že mezi Vídní a Štýrským Hradcem jsou dvě poměrně dlouhá zúžení s předepsanou rychlostí 80 kilometrů v hodině.
Dobrou zprávou pro šoféry je naopak zrušení IG-L ekologických zón ve Štýrsku, ke kterému přistoupila nová zemská vláda na jaře. Zmizelo tak několik úseků s omezením rychlosti na sto kilometrů v hodině. Nyní je tam povolena jízda 130 kilometrů za hodinu.
Ceny pohonných hmot ve vybraných zemích Evropy | |||
---|---|---|---|
benzín | nafta | ||
Česko | 33,53 Kč | 31,95 Kč | |
Německo | 42,60 Kč | 38,20 Kč | |
Slovensko | 37,30 Kč | 34,50 Kč | |
Rakousko | 36,90 Kč | 36,30 Kč | |
Polsko | 33,30 Kč | 33,00 Kč | |
Itálie | 41,90 Kč | 39,40 Kč | |
Francie | 42,20 Kč | 38,30 Kč | |
Maďarsko | 36,00 Kč | 35,80 Kč | |
Španělsko | 36,10 Kč | 33,70 Kč | |
Slovinsko | 35,80 Kč | 36,20 Kč | |
Chorvatsko | 36,50 Kč | 35,20 Kč | |
Bulharsko | 29,50 Kč | 29,20 Kč | |
Řecko | 42,90 Kč | 36,50 Kč | |
zdroj: Evropské komise |
Pozor na pokuty
Současně však v Tyrolsku od dubna platí dopravní omezení, jež mají omezit přetížení místních komunikací tranzitní dopravou. Řidiči, kteří nemají v regionu cíl a ubytování, nesmí v případě kolon opouštět hlavní tahy a využívat místní silnice jako objízdné trasy.
Opatření platí každý víkend a o svátcích. Za porušení pravidel obdrží řidič pokutu a policie ho navíc vrátí zpět do kolony.
Rakušané také i letos mírně zdražili dálniční známky. Cena jednodenní se zvýšila z 8,60 na 9,30 eur (230 korun). Desetidenní známka vyjde na 12,40 eura (307 Kč). Elektronické viněty lze koupit na e-shopu společnosti Asfinag, na rozdíl od minulosti už není u těchto krátkodobých známek nutný nákup v předstihu.

Při koupi dálničních známek je vhodné dávat si pozor na neoficiální e-shopy, které si účtují příplatky. Odkazy na ty oficiální nabízí web edalnice.cz.
Dražší je dálniční známka ve Slovinsku, které pro krátkodobé cesty stále nemá jednodenní známku, ale nabízí jen nevýhodnou týdenní variantu za 16 eur (400 korun).
Slovinské dálnice se dají objet, když před hranicemi v Rakousku cestovatelé odbočí na Mureck. Později je ale nutné dát si pozor před omylem v podobě najetí na závěrečný úsek slovinské dálnice, kde většinou číhá policie a hrozí pokuta za jízdu bez známky až 300 eur (7500 korun).
Chorvaté letos mýtné na dálnicích proti loňsku nezvedli. Od hranic přes Záhřeb až do Splitu vychází na zhruba 30 eur (744 korun).
Ceny dálničních známek | ||
---|---|---|
jednodenní | desetidenní* | |
Česko | 210 Kč | 290 Kč |
Rakousko | 9,30 eur (230 Kč) | 12,40 eur (307 Kč) |
Slovensko | 8,10 eur (201 Kč) | 10,80 eur (267 Kč) |
Maďarsko | 5320 forintů (323 Kč) | 6620 forintů (401 Kč) |
Slovinsko | není | 16 eur (396 Kč - *týdenní) |
Zdroj: edalnice.cz |
Natankujte doma
Palivo je v cizině dražší. „Rozhodně se vyplatí natankovat ještě doma. Pohonné hmoty jsou v Česku velmi levné. Levnější jsou v rámci Evropské unie už jenom v Bulharsku a na Maltě,“ řekl Boris Tomčiak ze společnosti Finlord.
„V Chorvatsku jsou ceny v průměru o přibližně tři koruny vyšší. V Itálii jsou vyšší až o osm korun na litr. A v celé Evropě platí, že u dálnic jsou ceny výrazně vyšší, proti průměru i o tři koruny za litr,“ upozornil.
Pokud někteří řidiči nechávají řidičský průkaz doma v šuplíku, protože ho česká policie už nekontroluje a postačí jí občanský průkaz nebo doklad v mobilu, tak na cestu za hranice ho musí mít s sebou.