Článek
„Podařilo se nám objasnit sérii podvodných inzerátů, za kterými stála osmadvacetiletá žena. Od konce roku 2022 do poloviny minulého roku prodávala za účelem získání finančních prostředků na bazarových portálech a sociálních sítích různé předměty, ačkoliv žádný z nich nevlastnila a také neměla v úmyslu žádný dodat,“ přiblížil policejní mluvčí Radomír Šiška.
Nejčastější podvody, jak je odhalit a nenechat se okrást
Policejní statistiky zaplavují v posledních měsících příběhy nešťastníků, kteří sedli na lep internetovým podvodníkům. Kyberšmejdi přitom používají pořád dokola stejné triky, jejichž prostřednictvím se snaží důvěřivce napálit a často i oškubat. Připravte se na ně a podívejte se, jak se nejčastějším podvodům na síti bránit.
Podle zjištění kriminalistů mladá podvodnice požadovala ve všech případech platbu předem, ale zboží po zaplacení i přes opakované urgence neposlala. „Policisté zjistili, že takto konala ve více jak sto dvaceti případech,“ spočítal policejní mluvčí.
Mladá žena si tímto podvodným způsobem přišla na sumu přesahující dvě stě padesát tisíc korun. Nyní jí hrozí za trestný čin podvodu až pět let za mřížemi nebo peněžitý trest.
Co je phishing a vishing?
Internetoví podvodníci neustále hledají cesty, jak napálit důvěřivce. Často k tomu využívají phishing – rozesílají e-maily, které vyvolávají dojem, že pocházejí od důvěryhodné firmy, banky, úřadu nebo webové stránky.
Pomocí těchto zpráv se útočníci snaží vylákat citlivé informace, které se týkají například bankovních kont. Tato data následně využívají k odčerpání financí z účtu postiženého.
V posledních letech se rozšiřuje také vishing, což je obdoba phishingu. Místo e-mailu ale využívají kyberzločinci metod sociálního inženýrství v průběhu telefonních hovorů.
Podvodníci se v tomto případě příjemcům hovorů představují jako pracovníci banky, kteří zjistili napadení bankovního účtu, případně jako bezpečnostní experti, kteří chtějí zabezpečit jejich počítač.

