Článek
Středočeský kraj spustí příští rok stavbu několika záchytných parkovišť. Ta první by měla vznikat například v Úvalech, Zelenči poblíž Prahy, Kolíně nebo Čerčanech. Dohromady by se na ně měla vejít zhruba tisícovka aut, stovky dalších míst budou ještě přibývat.
Vedení kraje má dohromady v úmyslu kolem dvanácti takových ploch, jeden záměr je už realizovaný. Dokončené parkoviště je v Olbramovicích na Benešovsku poblíž tamního vlakového nádraží. Jeho stavba vyšla na 35 milionů korun a je tady možné odstavit až kolem 150 aut.
Pro tři parkoviště je zpracovaná studie, u dalších je připravená nebo vzniká projektová dokumentace. „Všechna parkoviště budou mít jednotný informační, navigační a odbavovací systém včetně propojení s PID Lítačkou. Parkování pro lidi se zakoupeným minimálně měsíčním kuponem pražské hromadné dopravy bude zdarma,“ řekl krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).
Takzvaná parkoviště P+R vzniknou především v oblastech blízko Prahy nebo u významných a frekventovaných dopravních uzlů, kde budou moci posádky aut snadno přestoupit na spoje veřejné dopravy. „U všech parkovišť počítáme i s řešením pro kola,“ uvedl Borecký. Celková investice dosáhne podle ČTK kolem 2,5 miliardy korun.
Například v Úvalech bude parkoviště s 234 místy. Rozpočet na výstavbu činí kolem 77 milionů korun. V Zelenči vznikne plocha se 320 parkovacími místy. Náklady budou zhruba 434 milionů korun. Nové kolínské parkoviště bude mít 358 parkovacích míst, stát bude zhruba 350 milionů korun. Čerčanské a rostoklatské parkoviště budou mít každé přes 200 míst a poříčanské přes 100 míst.
Zřejmě největší parkoviště má vzniknout u dopravního terminálu Sedlec. Jeho kapacita má být přes 800 míst a náklady na stavbu dosáhnou kolem 900 milionů korun. Soutěž na zhotovitele chce kraj vypsat v roce 2027.
Parkovací plocha s 90 místy má vzniknout v Nymburku u sportovního areálu Vekslák. Nyní je hotová studie, stejně jako v případě parkovišť u kladenské a benešovské nemocnice. Parkovací dům se 480 parkovacími místy bude též v Hostivici. Rozpočet na jeho výstavbu bude 633 milionů korun. Budování má začít v roce 2028, bude třeba jej koordinovat s probíhající modernizací tratě mezi Prahou a Kladnem.
Dražší jízdné
Ačkoli se kraj snaží dostat stále víc lidí do veřejné dopravy, na druhé straně zdražuje jízdné. To se od roku 2026 zvýší o 20 až 30 procent. O pětinu se zvedne cena elektronických kupónů, o 30 procent podraží papírové jízdenky. Tento krok kritizuje krajská opozice, podle níž to naopak vyžene cestující zpátky do aut.


