Článek
Další dílek do skládačky chystané dálnice přes střední Čechy si tak může přidat Ředitelství silnic a dálnic, které o souhlasné stanovisko usilovalo čtyři roky.
Oboustranná odpočívka Dunávice bude na trase středočeské dálnice D3 vůbec první od Pražského okruhu D0. „Řidičům nabídne po obou stranách dálnice stejný počet parkovacích míst. V součtu jich bude celkem 348,“ upřesnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý.
Většina míst je určena pro nákladní auta, vejít by se jich mělo až 160, tedy po osmdesáti v každém směru. Dalších 128 míst je pro osobní auta, 16 pro autobusy a 34 pro karavany, vždy polovina počtu na jedné a polovina na druhé straně. „Počítáme také s výstavbou stání pro invalidy a nadrozměrné soupravy. Na obou stranách odpočívky budou čerpací stanice pohonných hmot, restaurace, dětská hřiště a relaxační zóny oddělené zelení,“ doplnil Jiří Veselý.

Tak velké odstavné plochy se ale nelíbí obcím v okolí, které zasílaly na krajský úřad své námitky. Nesouhlas poslalo například město Týnec nad Sázavou. Místostarosta Petr Znamenáček (Nez.) upozornil, že ministerstvo životního prostředí vydalo souhlas s parkovištěm středního typu a ředitelství silnic a dálnic s ministerstvem dopravy jej zvětšily. „S městem Týnec nad Sázavou ani okolními obcemi nebyla změna diskutována, nebylo předloženo konkrétní technické odůvodnění této změny,“ uvedl v námitkách místostarosta.
Město se obává negativních dopadů tak velkého parkoviště, jímž podle něj ministerstvo řeší problémy s nedostatkem parkovišť na jiných dálnicích. Podle místostarosty se místní obávají úniku znečišťujících látek do ovzduší, hluku, světelného smogu nebo znečištění povrchových a podzemních vod.
Podle vyjádření ředitelství silnic a dálnic projekt řeší například zmíněné riziko úniku olejů, paliva nebo chemických látek ze zimní údržby do okolní přírody. Plocha bude podle Veselého vybavena speciálním systémem kanalizace, který zamezí průsaku kontaminovaných vod.

Mapa budoucího úseku dálnice D3 s odstavným parkovištěm u obce Dunávice na Benešovsku.
„Projekt počítá například s odhlučněním odpočívky, vysázením zeleně na střechách budov odpočívky nebo se speciálním osvětlením, které nebude světelným smogem zatěžovat okolí,“ ujišťoval Veselý.
Pro schvalovací proces byly připravené dvě varianty umístění parkoviště se stejnými parametry. Tato místa spolu sousedí a leží na 26. kilometru plánované dálnice. „Krajský úřad vydal závazné stanovisko pro obě varianty,“ uvedl Veselý. Kraj jako první doporučil jižnější prostranství.
Začínají výkupy
V rámci přípravy tohoto úseku dálnice mezi Hostěradicemi a Václavicemi probíhají geodetické práce a Ředitelství silnic a dálnic si nechává vypracovávat znalecké posudky pro výkupy pozemků. Jednotlivým majitelům už začalo ředitelství posílat návrhy kupních smluv.
„Vedle toho probíhá i příprava podkladů pro archeologický a pyrotechnický průzkum s cílem zahájit stavbu v roce 2028 a o čtyři roky později ji uvést do provozu,“ uvedl mluvčí silničářů Veselý. Předpokládané náklady na stavbu dosahují téměř 15 miliard korun.