Článek
Týká se to jak Horních Počapel, tak i nedalekého Cítova. Silnici ke spalovně připravované energetickou firmou ČEZ by měl zajistit Středočeský kraj, jehož zastupitelé v pondělí odsouhlasili, že se může začít s výkupy pozemků pro stavbu obchvatů. Cílem je mít silnice hotové ještě před zahájením zkušebního provozu spalovny, který je plánován na přelom let 2027 a 2028, jak potvrdil ČEZ.
Při odkladu výkupu by trochu hořel čas. Proto zastupitelé odsouhlasili výjimku a může se začít ještě před vydáním pravomocného povolení záměru. „K tomuto mimořádnému kroku přistupujeme hned z několika důvodů: usnadníme a urychlíme přípravu a eliminujeme možná zdržení. Zároveň pozemky nakoupíme levněji, jelikož se vyhneme možnému růstu cen do budoucna,“ předpokládal radní pro oblast dopravy Josef Pátek (ODS). „Také se chceme vyhnout jakýmkoli sporům, které by mohly negativně ovlivnit průběh staveb,“ dodal.
Opozice namítala, kde chce vedení kraje na stavbu vzít peníze. „Předpokládaná cena už se zvedla z 1,2 na 1,6 miliardy,“ upozornil opoziční zastupitel Drahomír Blažej (ANO).
Podle Pátka se má na financování podílet jak investor spalovny ČEZ, tak i Správa železnic, která zde má postavit místo stávajících přejezdů mosty. Z hlavního koridoru Praha – Ústí nad Labem v úseku Vraňany – Hněvice nechají podle kraje železničáři odstranit šest železničních přejezdů a nahradí je bezpečnější řešení v podobě nadjezdů či podchodů.

Doprava odpadu do areálu mělnické elektrárny bude zajištěna po silnici. Řeka ani železnice se zatím nedají využít.
Využít by se měly i peníze od ministerstva dopravy nebo Státního fondu dopravní infrastruktury. Díl, který zbyde na kraj, by mohl být přímo z rozpočtu, případně by si kraj vzal půjčku.
Konec skládek
Spalovna nazývaná Zařízení na energetické využití odpadu (ZEVO) bude energeticky využívat nerecyklovatelné odpady. S ukončením skládkování se počítá od roku 2030. Pak už se odpad ze všech obcí bude muset recyklovat nebo jinak zpracovat. Skládkám odzvoní.
Spalováním vznikne tepelná a elektrická energie, která se z mělnické elektrárny bude dodávat do Prahy a obcí na Mělnicku, jak je tomu i nyní při spalování plynu.
Výkupy budou prováděny na základě geometrických plánů zpracovaných podle projednané trasy obchvatu. Výkupní ceny budou určeny podle znaleckých posudků zpracovaných autorizovaným znalcem. Každý převod pozemku bude řešen individuálně ve formě kupní smlouvy s vlastníkem.
V budoucnu se přidá železnice
Obchvaty a silniční doprava se pro svoz odpadu ze širokého regionu ukázala jako nejschůdnější. V budoucnu by se mohla přidat železnice. „Jednáme se Správou železnic a společností ČEZ a hledají se vhodná místa napojená na vlečky, kde by mohla vzniknout překladiště. V budoucnu by doprava po železnici měla být stěžejní,“ doplnila radní pro oblast životního prostředí Jindřiška Romba (STAN).
Ve spalovně by se mělo ročně zlikvidovat až 320 tisíc tun odpadu, který se sem bude svážet jak ze středních Čech, tak i z okolních regionů. Pryč se zase bude muset vozit struska vzniklá spalováním.