Hlavní obsah

Dělníci pokračují ve výstavbě silničního tunelu u zámku na Mladoboleslavsku

Středočeský kraj

Nový tunel pro auta na hlavní trase mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem už dostává jasné obrysy. Staví se poblíž zámku Stránov u obce Jizerní Vtelno, kde trasu roztíná téměř nepřetržitý proud tisíců vozidel.

Foto: ŘSD

Dělníci už se při stavbě tunelu u Mladé Boleslavi dostávají do několikametrové hloubky.

Článek

Prozatím musí všechna auta, včetně kamionů, jezdit po stávající silnici I/16 skrz Jizerní Vtelno tamními úzkými serpentinami. Do nich se těžko zatáčí i jednomu kamionu, natož, když se potkají dva proti sobě. O těžkostech svědčí zdejší domy s otlučenými rohy.

Mezi obcí a zámkem se proto silničáři pustili do stavby přeložky této silnice. Součástí nové přímější trasy bude i tunel. Patrný už je hluboký zářez do svažitého terénu. „Nyní stavba vstoupí do fáze, kdy začne mírně ovlivňovat dopravu na jedné z místních komunikací. Následovat budou práce na hlavní části stavby, kterou je přesypaný tunel,“ uvedl k aktuálnímu dění na staveništi mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý.

Na místě pracuje kromě bagrů a další techniky i vrtací souprava. „S její pomocí vrtáme piloty do hloubky až 16 metrů pro budoucí pilotovou stěnu, která bude po obou stranách zářezu,“ vysvětlil Veselý. „Nad zářezem jsme už instalovali mostní provizorium pro zachování příjezdu k zámku,“ dodal mluvčí.

Stávající přístup historickou zdí je na dobu výstavby tunelu zrušen a nahrazen provizorní komunikací, ale po zasypání tunelové trouby bude cesta postavena v původním rozsahu, tedy k objektu fary. Tři desítky dělníků tady podle Ředitelství silnic a dálnic pracují každý den kromě nedělí, aby byl dodržen časový harmonogram. Na soboty jsou vždy naplánované méně hlučné práce, aby nerušily víkendový klid.

Foto: ŘSD

Mapa ukazuje novou přímější trasu mezi Mladou Boleslaví a Mělníkem.

Celá nová trasa silnice, která se vyhne Jizernímu Vtelnu, bude dlouhá téměř 1300 metrů, přičemž 270 metrů bude tvořit tunel. Dolní portál bude pod zámkem Stránov, kde bude i křižovatka s odbočkou do obce. Nová silnice bude v příkrém svahu tříproudá, ke stávajícím dvěma pruhům přibude stoupací pruh pro pomalejší auta. Sklon silnice v tunelu by měl být kolem osmi procent. V horním úseku nad tunelem a nad obcí se nová silnice napojí na stávající ve směru do Mělníka prostřednictvím kruhového objezdu. Z něj jedno rameno povede zpět ke stávající silnici do centra Jizerního Vtelna.

Smyslem tohoto obchvatu je vyhnout se zastavěnému území v centru obce a zvýšit plynulost dopravy, která se kvůli serpentinám dost zpomaluje. „Podle posledního sčítání projede Jizerním Vtelnem denně okolo 6 tisíc vozidel, z toho třetinu tvoří nákladní a kamionová doprava,“ doplnil Veselý.

Náklady na novou silnici dosahují zhruba 662 milionů korun, hotovo by mělo být na přelomu května a června roku 2027. „Raritou bude protihlukový obklad na stěnách tunelu, což v našich tunelech vyzkoušíme poprvé. Cílem obkladu je snížit hluk při výjezdu vozidel u tunelu,“ upozornil před časem generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Akustický obklad by podle něj měl utlumit šířící se hlukové vlny.

Výběr článků

Načítám