Hlavní obsah

Silničáři zahloubí průjezd kolem Benešova pod zem, stavba přijde na dvě miliardy

Středočeský kraj

Nebezpečné místo na frekventované silnici u Benešova by mělo zmizet ze zemského povrchu. A to doslova. Silnice se totiž bude zavrtávat pod povrch. Už příští rok začne přestavba tří kilometrů silnice I/3, která od sebe odděluje město Benešov a zámecký park u Konopiště. Součástí bude skoro dvě stě metrů dlouhý tunel.

Foto: ŘSD

Vizualizace zahloubení silnice I/3 u Benešova pod zem. Vznikne nový přístup do parku u zámku Konopiště.

Článek

Během stavby čekají na řidiče velké komplikace. V tuto chvíli zatím není podle Ředitelství silnic a dálnic vyřešené, jak se srovná hustý provoz v těchto místech se stavebními omezeními. „Maximálně po dobu dvou měsíců se bude jezdit přes město Benešov,“ řekl Novinkám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý. Stavba by měla trvat dva roky, nový úsek se má uvést do provozu v roce 2028. Náklady odhaduje ředitelství zhruba na 2,1 miliardy korun.

Úsek je součástí silnice směřující od brněnské dálnice D1 k začátku hotové dálnice D3 ve směru na Tábor a České Budějovice. Navíc pro oblast Benešovska slouží silnice jako přivaděč k dálnici. Proto je tady velmi silný provoz a denně tudy projíždějí desítky tisíc aut včetně těch nákladních. Z Benešova přitom směřují často lidé na procházky do zámeckého parku a musí frekventovanou silnici přebíhat.

V těchto místech totiž není přechod a místo je velmi nebezpečné. „Po zahloubení se zlepší přístup od Benešova do zámeckého parku a zvýší se bezpečnost chodců. Nad silnicí vzniknou chodníky a zeleň,“ uvedla mluvčí benešovské radnice Tereza Lípová.

Na listopad je naplánováno kácení dřevin, které budou muset ustoupit rozšířené silnici, a přijde na řadu i záchranný archeologický průzkum, které připraví území pro výstavbu. Samotná přestavba začne v průběhu roku 2026 po výběru dodavatele. Důležitým kritériem výběru bude právě doba výstavby, aby byl co nejméně omezen provoz.

Nová část vozovky by měla mít tři pruhy místo nynějších dvou, aby byla zajištěna větší plynulost dopravy. Přestavba silnice I/3 se týká úseku mezi křižovatkami Červené Vršky a U Topolu. Nová, o jeden pruh rozšířená vozovka se dostane zhruba tři až sedm metrů pod úroveň stávající silnice.

Foto: ŘSD

Mapa přestavovaného úseku silnice I/3 u Benešova

Provoz do budoucna odvede dálnice D3

Ačkoli se tady nyní bude realizovat stavba přibližně za dvě miliardy korun, v budoucnu by tady až takový provoz být neměl. Počítá se s dostavbou dálnice D3, která by odtud měla provoz přesměrovat na novou trasu blíže k Praze. Nový koridor pro dálnici má však stále odpůrce, jimž se například nelíbí zásah do krajiny Posázaví.

Přesto ŘSD postupně pokračuje v přípravách stavby a už například začal s hloubením průzkumných štol pro budoucí tunel u Jílového. Na některých úsecích už se připravují výkupy pozemků pro výstavbu, která má začít v roce 2028.

Celá středočeská část dálnice D3 by měla být hotová v letech 2031 až 2032. Celkem má být na středočeském úseku sedm tunelů o celkové délce 6,9 kilometru a také 14 velkých mostů. Podle ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla jsou odhadované náklady na chybějící 58 kilometrů dlouhý úsek od Pražského okruhu přes Posázaví, Benešovsko až k hotové jihočeské části více než 70 miliard korun.

Výběr článků

Načítám