Článek
K dokončení dálnice D3 chybí část přes Středočeský kraj o celkové délce 58,5 kilometru.
„Jde o první ze souboru staveb na hlavní trase, která územní rozhodnutí má. Zahájení výstavby se předpokládá do tří let,“ uvedl k vydanému územnímu rozhodnutí mluvčí ŘSD Jiří Veselý.
Předpokládané náklady na tuto stavbu byly projektantem odhadnuty na 18,5 miliardy korun. Zahájení stavebních prací je zatím plánované na rok 2028 a uvedení do provozu pak do čtyř let.
Zatím při cestě z jihu končí dálnice D3 na 62. kilometru u Mezna a pak řidiči musí po silnici I/3 okolo Votic a Benešova až k dálnici D1. Tady se ale často tvoří kolony. Nový úsek se od této silnice odklání a směřuje příměji k Praze přes Posázaví a k Pražskému okruhu, na který se má dálnice D3 napojit poblíž Jesenice.
Stejný harmonogram zahájení stavebních prací jako pro tento úsek by mohl platit i pro ty zbývající. Podle dřívějších vyjádření vedení ŘSD by se totiž měla celá chybějící dálnice stavět najednou. Nyní už se provádí geologický průzkum v oblasti Jílového, kde má vzniknout jeden z tunelů. Tady dělníci razí průzkumnou štolu.
24 mostů, tři velké křižovatky
V úseku na jihu Benešovska mezi Voračicemi a Novou Hospodou už silničáři začali rozesílat návrhy kupních smluv na dotčené pozemky a připravují podklady pro archeologický a pyrotechnický průzkum.
Projekt na této části počítá s celkem 24 mosty, třemi mimoúrovňovými křižovatkami, devíti protihlukovými stěnami o celkové délce přes čtyři kilometry a devíti zemními valy s úhrnnou délkou přes tři kilometry.

Plánovaný úsek středočeské D3
Proti stavbě dálnice přes Středočeský kraj a zejména přes Posázaví bojuje skupina obcí a sdružení Alternativa D3. Kritici navrhované trasy dlouhodobě doporučují zvýšit kapacitu stávající silnice I/3 a budovat obchvaty měst. Ministerstvo dopravy a ŘSD ale na tyto návrhy dosud neslyšely.
Spolek chce podle ČTK požádat nového ministra dopravy a novou vládu, aby projekt dostavby D3 přehodnotili. Ministrem dopravy by se podle návrhu zveřejněného pravděpodobným premiérem Andrejem Babišem (ANO) má stát bývalý šéf Českých drah a nominant SPD Ivan Bednárik.
Územní rozhodnutí ještě nenabylo právní moci. Navíc se podle Veselého tato stavba řeší ještě podle starého stavebního zákona, takže bude třeba požádat o stavební povolení.
Vše se řeší se stavebním úřadem hlavního města Prahy kvůli systémové podjatosti. Povolení nemůže řešit Středočeský kraj, který má na vzniku dálnice zájem.


