Článek
V Plzni začíná stavba více než dvou kilometrů cyklostezky údolím Mže od okrajové části Malesice směrem na Město Touškov, hotovo by mělo být v únoru. Akce za 13 milionů korun naváže na před třemi lety dokončenou trasu, která vede říční nivou od Malesic až do centra západočeské metropole.
„V posledních letech provoz na cyklisticky oblíbené silnici z Města Touškova a Malesic do Plzně značně zhoustl,“ upozornil náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN). „Proto postupně budujeme bezpečnější souběžnou cyklostezku v údolí Mže,“ dodal Tolar.
Kousek od Malesic se cyklisté dostanou přes řeku v koši gondolového mostu. „Doufáme, že to půjde už v příštím roce,“ podotkl Tolar.
Plzní hrazená část skončí u Čemínského potoka, zbývající dva kilometry k Městu Touškovu nechává projektovat tamní radnice. Ta nyní rozjíždí stavbu jiné stezky, devíti set metrů od Touškova na Bdeněves, směrem k hracholuské přehradě. „Její součástí je zcela nová lávka přes Mži, která vznikne na místě bývalého dřevěného mostu u Bdeněvsi,“ sdělila starostka Kateřina Duchková (Náš Touškov).
Směr Budějovice
Kolem budované severní spojky v Českých Budějovicích by měla vést kilometr a půl dlouhá cyklostezka. Propojí čtvrť České Vrbné a Pražskou třídu a bude pokračovat na kruhový objezd na Okružní ulici, který je u výpadovky na dálnici D3 směrem na Prahu.
„První část povede od křižovatky u obchodního domu Globus až k Suchomelské. Jedná se o úsek, na který je město oprávněno žádat ministerstvo o finanční podporu,“ uvedl Petr Maroš (ODS), náměstek českobudějovické primátorky. Náklady na vybudování cyklostezky šplhají ke čtrnácti milionům korun. Lidé na kole se například snadněji dostanou z Českého Vrbného do centra města i na vlakové a autobusové nádraží.
Cyklostezka bude v provozu po dokončení severní spojky, což je v roce 2027. Spojka propojí před Českými Budějovicemi silnici ve směru od Plzně a Písku s obchvatem a výrazně uleví městu, kterým už nebudou muset projíždět kamiony.
Místo vlaků kola
Město má v plánu i osmikilometrovou cyklostezku, která spojí východní a jižní část Českých Budějovic. Vést má ze sídliště Máj do čtvrti Mladé. Součástí má být i přívoz přes řeku Malši.
A jako cyklostezka by měla v budoucnu fungovat také železniční trať mezi Nemanicemi a Ševětínem na Českobudějovicku. Správa železnic připravuje v tomto úseku stavbu koridoru, který povede jinou trasou. Radní Jihočeské kraje chtějí, aby současná trať, která měří asi dvacet dva kilometrů, poté fungovala pro rekreační účely.
„Budu mít schůzku se zástupci Správy železnic a chci s nimi probírat, jaké mají další záměry. Pokud to bude jen trochu možné a trasa by byla zachována, a ne zavezena, budeme se intenzivně snažit o to, aby tam cyklostezka vznikla,“ řekl Martin Kuba (ODS), hejtman Jihočeského kraje.