Článek
Obce nemají povinnost měřené úseky označovat. Jenže v Plzni, kterou radary hlídají už dlouho, to bylo zavedeným zvykem. A zdejší radní pro oblast bezpečnosti Tomáš Kotora (PRO Plzeň) reportérovi Novinek 30. července na dotaz, proč se na nově zřízených úsecích - zjara přibyly na Studentské ulici, na Karlovarské nad rondelem i na západním okruhu - ještě neměří, mimo jiné odpověděl: „Ty úseky do ostrého provozu spuštěné nejsou. O jejich spuštění se budeme bavit, až dorazí cedule a kompletně se to osadí, aby všechno bylo tak, jak má být. Ale nejsem schopen říct, kdy to bude.“
Jenže na žádné cedule se nečekalo. Už počátkem srpna odstartovalo měření na Karlovarské i na části okruhu, o měsíc později na Studentské. „Na všech nově spuštěných úsecích evidujeme do konce listopadu 3970 přestupků,“ sdělila mluvčí městské policie Jana Pužmanová. V celém městě radary načapaly od ledna do listopadu 14 369 řidičů, téměř třicet procent tedy připadá na nově měřená místa. Dost možná kvůli tomu, že se u nich varování objevilo teprve před pár dny.
Rychlejší a pomalejší
Kotora nyní Novinkám poslal vysvětlení: „V době, kdy jsem svoje vyjádření vydával, byly nové uvedené úseky ještě ve zkušebním provozu a měl jsem za to, že spuštění naostro půjde ruku v ruce i s umístěním značení Měření rychlosti. Nicméně zkušební provoz byl výrazně rychlejší a schvalování dopravního značení výrazně pomalejší, než se předpokládalo, a proto je celá věc nyní taková, jaká je.“

Výjezd ze západního okruhu u Globusu
Svou roli podle něj hrály finance vložené do úsekového měření. „A zejména faktor bezpečnosti, rychlá jízda bezprostředně ohrožuje bezpečnost silničního provozu. Byla tedy upřednostněna varianta, že se měří i bez dodatkových tabulek,“ informoval Kotora.
Někdo si vystřelil
Plzeň začala s úsekovým měřením rychlosti v roce 2015. První byla Plaská ulice, pak Folmavská, slovanský dálniční přivaděč, Radobyčice, Radčice. Letos přibyly zmíněné nové úseky. Jeden ze dvou na Studentské poškodila střelba na kameru. „Muselo se provést překalibrování,“ upřesnil ředitel městské Správy informačních technologií Luďek Šantora. Znovu se zde začne měřit v nejbližších dnech.

Před několika dny se objevily cedule na Studentské.
Na západním okruhu měly být úseky tři. Zatím funguje jen severní. U středního museli software přizpůsobit proměnlivé povolené rychlosti. „Teď probíhá testování,“ sdělil Šantora. Na jižní části okruhu radary oproti předpokladům nebudou. „Jsou demontované a uvažuje se o jejich přemístění na takzvanou starou Karlovarskou,“ dodal Šantora.

Na střední části západního okruhu má měření začít v nejbližších dnech.
Na nových úsecích nejvíce šoférů, skoro dva tisíce, doplatilo na radary na Karlovarské. Poměrně slušně jezdí po západním okruhu, kde je povolená devadesátka - tam v obou směrech došlo celkem ke 160 přestupkům, i když se tady už podařilo změřit i auto jedoucí rychlostí 146 kilometrů v hodině.


