Článek
„Okružní křižovatku zprovozníme v sobotu 27. září ráno,“ řekl Novinkám ředitel plzeňského Ředitelství silnic a dálnic Miroslav Blabol. „Do páté hodiny bude odstraněné provizorní značení a v půl sedmé provedou dopravní podniky poslední prohlídku. A pokud bude vše v pořádku, tak tam v sedm spustíme semafory,“ upřesnil.
Menší komplikace se ale dají očekávat i po zprovoznění stavby. „Jízdní pruhy musí oddělovat plastové pásy. Do zprovoznění kruháku budou nainstalované zhruba na jeho třech čtvrtinách, v poslední části, kterou nyní projíždí auta, se budou dodělávat až poté. Jinak to nejde udělat, potrvá to přibližně týden,“ uvedl Blabol. Dokončovací práce, které ale už nemají mít vliv na dopravu, skončí až na přelomu listopadu a prosince.

Jízdní pruhy budou oddělovat plastové asi pět centimetrů vysoké pásy.
„Byla to nejnáročnější akce posledních let. Tím, že jsme v intravilánu města, tím, že se provádí částečně za provozu, i kvůli velkému množství inženýrských sítí, které nebyly v deklarovaných polohách,“ konstatoval Blabol.
Světelná a turbo
Zmíněné pásy a semafory jsou jednou z mnoha změn, kterými tenhle neuralgický dopravní bod prošel. Původně nepřehledný kruhový objezd o průměru sto padesát metrů, s třemi jízdními pruhy a šesti paprsky, na kterém řidiči často zmatkovali a měli problém na něj i najet, se proměnil v takzvanou světelně řízenou okružní turbo křižovatku.

Novinkou jsou i semafory.
Nově se šoféři už na rozšířených nájezdových ramenech rozřadí do pruhů v závislosti na tom, kam budou dál pokračovat. Po návratu dopravy se tady dá očekávat až třicet tisíc aut denně, a ty upravená křižovatka vyvede třeba na dálniční přivaděč, západní okruh, do industriální zóny Borská pole anebo směrem do centra města.
Investice za 274 milionů korun, na které se kromě státu finančně podílí i radnice a hejtmanství, měla původně skončit už v srpnu. Jenže zhotovitelé - sdružení společností Eurovia CZ a Berger Bohemia - během prací narušili betonový podzemní kolektor, jímž prochází mimo jiné kabely velmi vysokého napětí. Podle ŘSD za tuto komplikaci, která stavbu zdržela o měsíc a prodražila zhruba o milion, firmy nemohly - kolektor byl v menší hloubce, než uváděla příslušná dokumentace.
Obec vs. navigace
Na poslední zářijový víkend se těší i třeba ve Vejprnicích, přes které řidiči hledali cestu k dálnici. „Doprava se tady oproti stavu před začátkem uzavírek u Makra zvýšila o nějakých sto procent. A nákladní tranzitní možná o tisíc,“ upozornil tamní starosta Pavel Karpíšek (Pravé Vejprnice).
„Sice byly stanovené nějaké objízdné trasy, ale navigace posílá řidiče stejně přes naší obec. A už si zvykli, takže bude obtížné tranzitní dopravu od nás zase vytlačit, budeme se ale snažit vrátit to do stavu před opravou,“ uzavřel Karpíšek.