Článek
„Když všechno půjde podle plánu, tak bude celá dálnice od Plzně až do Rozvadova kompletně opravená v roce 2028,“ řekl Novinkám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Adam Koloušek. Autostráda má od obchvatu západočeské metropole k hranici dvaašedesát kilometrů, práce probíhají většinou po polovinách, celkem tedy jde o více než sto dvacet kilometrů. „Zbývá nám opravit posledních čtyřicet,“ konstatoval Koloušek.
Nyní je rozkopaný levý pás ve směru na Plzeň, na deseti kilometrech u Mlýnce na Tachovsku. Práce tady začaly 12. července, hotovo by mělo být 13. října. „To je aktuálně největší dálniční oprava v Česku,“ uvedl Koloušek. Cena: 570 milionů bez DPH.
Letos se dělal i nedaleký tříkilometrový úsek u Boru, na příští rok je v plánu oprava deseti kilometrů levé poloviny dálnice poblíž Heřmanovy Huti a šesti kompletních kilometrů u Plzně. „Celkem se tady od počátku oprav investovalo několik miliard. Po skončení opravy D1 je D5 ta nejopravovanější dálnice u nás, protože je jedna z těch nejstarších,“ připomněl Koloušek.
Stavba z devadesátek
Jde o stavbu z devadesátých let - autostráda od Plzně k hranici začala sloužit v roce 1997. Komplexní opravou tedy prochází po necelých třech dekádách. „Přáli bychom si, aby ta životnost byla delší. U betonového povrchu se pohybuje mezi třiceti až čtyřiceti lety bez nutnosti velkých zásahů. Proč tomu tady tak není, to budeme teprve zjišťovat,“ poznamenal Koloušek.

Oprava dálnice u Mlýnce na Tachovsku
U obnovy úseku nedaleko Mlýnce je i Jiří Kovář z firmy Colas, která práce provádí. A byl tady, i když se dálnice stavěla. „Oprava po osmadvaceti letech, to mi nepřijde ani pozdě, ani brzy. Vzhledem k intenzitě dopravy, znalostem i metodám používaným v devadesátých letech je to tak akorát,“ podotkl Kovář a dodal: „Některé postupy se od té doby změnily, dneska se používají třeba úplně jiné povrchové úpravy, aby vyhovovaly podmínkám současného provozu, znalostí je víc. Ale žádná zásadní změna se nekoná.“
Půl metru do hloubky
Komplexní oprava, jaká je tady teď k vidění, obnáší více než půlmetrový zásah do tělesa dálnice. Dole jsou dvě dvanáct centimetrů vysoké podkladní vrstvy - spodní z původního na místě recyklovaného materiálu, druhá nová. „A nad nimi je sedmadvacet centimetrů nově položeného železobetonového povrchu - na něj se spotřebuje čtyřiadvacet tisíc kubíků,“ upřesnil stavbyvedoucí ze společnosti Colas Tomáš Král.

Betonový povrch dálnice má tloušťku 27 centimetrů
Po D5 mezi Plzní a Rozvadovem denně projíždí až dvacet tisíc vozidel. „Není to D1, ale patří mezi frekventovanější tahy,“ sdělil Koloušek. Až za tři roky opravy skončí, měli by tu mít řidiči na dlouhou dobu klid. „Pokud počítáme životnost třicet let, tak do roku 2048, protože první úsek se opravoval v roce 2018. A na obchvatu Plzně zprovozněném až v roce 2006 zatím s žádnou opravou nepočítáme,“ uzavřel Koloušek.