Hlavní obsah

Nové typy letadla Zlín pomohou zkrátit výcvik vojenských pilotů

Pardubice

Dvě nová letadla dvou typů Zlín převzalo ve středu na pardubickém vojenském letišti zdejší Centrum leteckého výcviku. Do října příštího roku doplní leteckou flotilu Zlínů ještě dalších šest kusů. Letadla, na nichž budou své první zkušenosti sbírat především armádní piloti, vyšla na 100 milionů korun.

Budoucí piloti se budou školit na nových letadlech typu ZlínVideo: Stanislava Králová, Novinky

Článek

Letadlo typu Zlín, nebo jak mu domácky na pardubickém vojenském letišti říkají Zlínek, je to, na němž armádní piloti začínají. Centrum leteckého výcviku (CLV) bude mít šest dvoumístných letounů Z 242 L, které jsou akrobatické a dva čtyřmístné Z143 LSi, které mají autopilota. Poté pardubické Centrum leteckého výcviku postupně vyřadí stávající Zlíny, na nichž získávají dovednosti piloti od roku 2014. K dispozici jich mají instruktoři nyní pět.

„Staré Zlínky se nám osvědčily, proto navazujeme na jejich nové platformy. Jejich největší přínos je v glasskokpitu. Tato moderní výbava zabezpečuje létání v noci i v mraku,“ řekl ředitel pardubické CLV Jaroslav Špaček. Kromě českých armádních pilotů zde momentálně prochází výcvikem 9 pilotů ze zahraničí. Ročně se zde vyškolí kolem stovky pilotů Armády České republiky, která je také největším klientem CLV.

Od nové vzdušné flotily řady Zlín si Armáda slibuje rychlejší proškolení budoucích pilotů.

„Je to významný den i pro Armádu ČR. Nová letadla přinášejí nové schopnosti do našeho výcviku, ten koncipujeme pro výcvik nových budoucích pilotů F35. Tyto schopnosti, jako je zavádění nových technologií, digitální přístrojová deska, virtuální trénink, simulační deska, to je to, co potřebujeme do naší mozaiky,“ řekl zástupce velitele vzdušných sil Armády ČR Petr Tománek.

Výcvikový systém pilotů v České republice

Začínající piloti se prvně učí na letadlech Zlín, pak přecházejí na letouny L39 Charlie, ty ale letos skončí, takže absolvují výcvik na Skyfoxech. Pak piloti přecházejí na základnu do Čáslavi, kde létají na L159 Alca a pak přecházejí na Gripeny.

V budoucnu bude ale přechod rychlejší a piloti začnou na Zlín 242, následovat bude L39 Skyfox a pak F35. Armáda počítá s maximálním využitím simulačních technologií, které napomůže zrychlení výcviku. Nyní trvá výcvik armádního pilota Gripenu až sedm let, ambicí armády je snížit výcvik na čtyři roky.

Státní podnik LOM Praha, pod nějž CLV spadá, přezbrojuje nejen Zlíny, ale také proudová letadla za letadla typu Skyfox. Ty jsou v CLV nyní čtyři.

Související témata:

Výběr článků

Načítám