Článek
„Po odtěžení kontaminované zeminy pod tratí dělníci na přibližně třísetmetrovém úseku položili nový železniční spodek a svršek, instalovali provizorní stožáry trakčního vedení a troleje a obnovili zabezpečovací zařízení trati,“ informoval v pondělí přímo v Hustopečích nad Bečvou generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
V lokalitě havárie nadále probíhají sanační práce pod dohledem České inspekce životního prostředí. Podle odhadu sanační společnosti uniklo do životního prostředí v důsledku havárie 250 tun benzenu. Sanační práce si zatím vyžádaly 320 milionů korun.
„Náklady půjdou do stovek milionů, miliardu by přesáhnout neměly,“ řekl novinářům ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Požár v Hustopečích nad BečvouVideo: HZS Olomouckého kraje
„Od začátku je naším cílem zabezpečit situaci tak, aby havárie měla co nejmenší dopad na zdraví lidí i zvířat a životní prostředí, a to se také daří. Bezprostředně po havárii se nám podařilo stabilizovat situaci, uzavřít ohnisko znečištění štětovou stěnou a vytvořit tzv. izolovanou oblast, kde se podařilo zachytit přes 98 procent uniklého benzenu,“ popsal dále.
Odtěžila se část kontaminované strusky a zeminy z kolejiště, která zůstala na místě ohraničeného prostoru štětovou stěnou a je od okolního prostředí izolována bentonitovými rohožemi. Sanace kontaminovaných zemin bude součástí dalšího postupu.
„Teď je prioritou odstranit volnou fázi benzenu na hladině podzemní vody, která tvoří největší podíl benzenu v lokalitě. Následovat bude čištění podzemní vody obsahující rozpuštěnou formu benzenu. Probíhá také zkušební provoz speciálních filtrů s aktivním uhlím, které umožní čerpání kontaminované podzemní vody ve velkém objemu,“ podotkl ministr.
Za hodinu zvládnou filtry s uhlím vyčistit zhruba 21 metrů krychlových kontaminované vody. K likvidaci se odvezlo do společnosti DEZA celkem cca 95 tun benzenu a více než 4000 metrů krychlových odpadní vody.
„Od zahájení provozu prošlo přes sanační technologii více než 1000 metrů krychlových kontaminované vody,“ dodal Hladík.
První etapa sanačních prací potrvá podle něj do listopadu. „Teprve pak budeme moci říct, kdy bude území trvale vyčištěno,“ dodal.
Podle ředitele České inspekce životního prostředí Petra Bejčka se z pohledu vlivu na životní prostředí havárie stala snad na tom nejhorším místě - na propustném štěrkopískovém podloží a 30 metrů od vodní nádrže.
„Díky společnému zásahu unikla z více než 1000 tun benzenu mimo místo havárie méně než tři procenta nebezpečné látky, přičemž dopady na okolní prostředí byly minimální. Z unikátních řešení, která zde byla použita pro záchranu životního prostředí, se od České republiky bude v budoucnu učit celý svět,“ uvedl ředitel.

Sanace ekologických škod v Hustopečích nad BečvouVideo: Petr Marek, Novinky
Ačkoli byla bezpečnostní rizika pro občany a okolní životní prostředí omezena na minimum, situace je však stále vážná a práce v lokalitě musejí probíhat za přísných bezpečnostních opatření.
V oblasti platí do letošního 26. června stav nebezpečí. Česká inspekce životního prostředí navrhla hejtmanovi Olomouckého kraje prodloužit stav nebezpečí o další měsíc. Do odvolání je stále zakázán vstup a pohyb lidí v bezprostředním okolí havárie a ohrožené vodní nádrže
Rozsah požáru, který vypukl po vykolejení vlaku 28. února, byl tak velký, že bylo nutné vyhlásit zvláštní stupeň poplachu. Oheň zasáhl 15 ze 17 vozů. Jedni z prvních byli u nehody hasiči Správy železnic, kteří zásah popisují jako jeden z nejnáročnějších v historii sboru. Nebezpečí vyplývalo především z extrémní hořlavosti a toxicity benzenu. Hasiči proto museli pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla. Vyšetřováním příčin nehody se zabývá Drážní inspekce a Policie ČR.