Hlavní obsah

Prostějovská výhybkárna začala jako první v Česku využívat dva unikátní manipulační stroje

Dva nové speciální manipulační stroje Combilift MG, v České republice unikátní zařízení, které umožňuje mimořádně flexibilní a bezpečnou manipulaci s rozměrnými a těžkými částmi výhybek, uvedla do provozu prostějovská DT - Výhybkárna a strojírna.

Foto: DT - Výhybkárna a strojírna

Manipulační stroj Vombilift MG

Článek

„Manipulátory Combilift MG jsou čtyřkolové stroje s dieselovým pohonem, vybavené dálkovým ovládáním všech funkcí prostřednictvím přenosného ovládacího panelu. Díky multisměrnému pojezdu mohou snadno manévrovat i v omezených prostorách,“ popsal generální ředitel společnosti Marek Smolka.

Každý ze strojů má nosnost 25 tun a dokážou pracovat také v tandemu, což výrazně zvyšuje schopnost firmy plnit náročné logistické úkoly a v zásadě naložit téměř cokoliv.

„Pořízení těchto strojů představuje důležitý milník v rozvoji našich logistických a expedičních kapacit. Jsme tak plně připraveni plnit nejnovější požadavky zákazníků na expedici celých nebo částečně smontovaných dílů výhybek přímo z výroby až na stavbu,“ doplnil obchodní ředitel prostějovské společnosti Dušan Kadlec.

Foto: DT - Výhybkárna a strojírna

Manipulační stroj Combilift MG

Právě přeprava finálních celků ve smontovaném stavu je důležitá pro zachování maximální přesnosti získané při kompletaci ve výrobním závodě. Doposud se smontované celky výhybek proměřily, rozebraly a znovu sestavily přímo v místě instalace v železniční síti.

Stroje byly do Prostějova dopraveny v demontovaném stavu ve dvou kamionech z výrobního závodu v Irsku, sestaveny a uvedeny do provozu. Následně se v areálu společnosti po vlastní ose přesunuly na skladovací plochu určenou pro uložení smontovaných částí výhybek.

Pro potřeby manipulace s jednotlivými výhybkovými díly byly vyrobeny dva nové břemenové trámce, jeden o nosnosti pěti tun pro manipulaci s jazykovými kolejnicemi do délky 68 metrů a opornicemi až do délky 73 metrů, druhý pro manipulaci se smontovanými částmi výhybek o nosnosti až 41 tun.

První praktickou zkouškou byla testovací manipulace a otáčení jazykové kolejnice délky 68 metrů, která potvrdila vysokou efektivitu, manévrovací vlastnosti a přesnost zařízení. Nové stroje bude možné využívat i samostatně v rámci expedice. Investice do nové manipulační techniky a skladovacích prostor tak výrazně zvyšuje provozní flexibilitu firmy a upevňuje její pozici lídra v oboru výroby součástí železničního svršku v České republice.

Ukončení testování vysokorychlostních výhybek

Firma také vyvinula a vyrobila vysokorychlostní výhybky konstruované pro průjezdnou rychlost v přímém směru až 350 km/h. Do odbočky, jako první svého druhu v Česku, umožňují jízdu rychlostí až 160 km/h. Zkušební provoz prvních dvou po pěti letech nyní skončil na koridorové trati u Prosenic na Přerovsku.

Foto: DR - Výhybkárna a strojírna

Srdcovitá část výhybky v Prosenicích na Přerovsku

„Probíhal v reálných podmínkách pod dohledem týmu výzkumu a vývoje. Odborníci po celou dobu pečlivě sledovali jejich technický stav a můžeme konstatovat, že obstály i v extrémních klimatických podmínkách,“ tvrdí Smolka.

Výsledky potvrzují vysokou technickou úroveň a spolehlivost tohoto řešení. „Nyní připravujeme závěrečnou technickou zprávu a požádáme Správu železnic o udělení souhlasu s běžným užitím v české železniční síti. Tím se otevře cesta pro širší nasazení tohoto produktu na vytížených úsecích i budoucích vysokorychlostních tratích,“ uvedl generální ředitel.

DT – Výhybkárna a strojírna také připravuje k provoznímu testování loni představenou výhybku pro vysokorychlostní železnice s rychlostí průjezdu až 350 km/h v přímém směru a 230 km/h do odbočného směru. Jedná se o další významnou aktivitu v oblasti vývoje a inovací konstrukcí pro vysokorychlostní železnice.

Související témata:
DT - Výhybkárna a strojírna

Výběr článků

Načítám