Článek
„Zařízení má celou řadu funkcí. Tou základní je samozřejmě možnost prodeje jízdenky. Cestující si zvolí, odkud, kam a kdy pojede, pro kolik osob jízdenku chce, i to, zda pojedou dospělí, děti či senioři. Pak zaplatí a z kiosku mu vyjede jízdenka,“ popsal Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS, která řídí systém hromadné dopravy v Moravskoslezském kraji.
Ujistil, že v automatu budou moci lidé platit hotově, bankovní kartou i kartou ODIS. Tu si budou moci prostřednictvím kiosku také tzv. nabít nebo zakoupit v automatu i dlouhodobou časovou jízdenku. Samozřejmostí budou informace o odjezdech vlaků.
Stejskal upozornil, že obdobné prodejní terminály už fungují ve více tuzemských regionech. Naproti tomu možnost, že si lidé koupí jízdenku přes operátorku, bude na Moravě premiérou.
„V případě, že se cestující bojí automatů nebo s nimi neumí, má možnost se spojit s naším call centrem a operátorka mu buď poradí, nebo za něj celou operaci provede. Cestující jí jen nahlásí, kam chce jet, a operátorka provede celou volbu vzdáleně za něj a na konci té operace vyzve cestujícího k zaplacení kartou, ODISKou, případně v hotovosti,“ objasnil jednatel.
Uvedl, že jde o trend, který sice nahradí živou pokladní za okýnkem, ale pořád udrží spojení s živým člověkem na tzv. druhé straně. Současně upozornil, že operátorky budou v dosahu v pracovní dny od 6 do 20 hodin a o víkendech od 8 do 20 hodin.
Prototyp kiosku vystavil Koordinátor ODIS na železničním veletrhu Rail Business Days v Ostravě. Podle Stejskala se na 34 nádražích různých velikostí, od těch nejmenších po ta největší, objeví během několika týdnů 35 kiosků. Firma za ně zaplatila 26,1 milionu korun, větší část nákladů uhradila dotace od státu.
„Kiosky ne vždy nahradí pracovníka za přepážkou, ale rozšíří možnosti,“ avizoval a dodal, že v některých případech nahradí automat okénko s živou pokladní, zatímco jinde rozšíří možnost prodeje jízdenek pro cestování po celém Česku.