Článek
Ředitelství silnic a dálnic ČR se zatím vyvlastnění chce vyhnout a stále doufá, že se na prodeji pozemků pro silnici s jejich majiteli domluví. Jejich výkup začal v roce 2018. Územní rozhodnutí přehrada získala až loni v prosinci.
Státní podnik Povodí Odry nyní už k vyvlastňování pozemků pro přehradu přistoupil u tří fyzických osob. O vyvlastňování se však hovoří dlouhá léta. Už v roce 2013 vedení podniku informovalo o tom, že má pro přehradu vykoupeno 90 procent pozemků. Tehdy začaly i první demolice domů v Nových Heřminovech, i když se obec bránila, že je to předčasné.
Ekologové a obyvatelé Moravskoslezského kraje se tak ptají, co stát tolik let dělal, že stále nemá pozemky pro postavení přehrady a důležité silnice první třídy připravené. Vždyť výstavba přehrady byla schválena v roce 2008. Podle nich to může vybudování přehrady zase posunout v čase.
Před povodní se obec Nové Heřminovy i ekologové výstavbě přehrady bránili. Zářijová velká voda to změnila.
„Povodí Odry až nyní zahájilo u některých majitelů pozemků vyvlastňování. To ale může trvat třeba rok. My tu přehradu potřebujeme co nejdříve, loňské zářijové povodně byly pro nás téměř likvidační,“ napsala například redakci Novinek Petra Janečková z Krnova, jejíž rodina v září málem přišla kvůli velké vodě o dům.
„Kvůli výstavbě přehrady musí být také provedena přeložka silnice I/45, která spojuje Krnov s Bruntálem, což se nestihne dříve než v roce 2030. Přitom přeložka je podmínkou stavby. Výstavbě silnice nikdo nebránil, ani ekologické spolky, jak tvrdil ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). Co tedy ti silničáři tolik let dělali?“ upozornil zase ekolog Mojmír Vlašín.

Povodňová situace 15. září 2024 v Krnově, který zalila voda řeky Opavy a Opavice.
Povodí Odry už vyvlastňuje
Mluvčí státního podniku Povodí Odry Šárka Vlčková na dotazy Novinek uvedla, že pro stavbu vodního díla Nové Heřminovy se v rámci pokračujícího majetkoprávního vypořádání podařilo uzavřít kupní smlouvy s dalšími jedenácti fyzickými osobami a jednou organizací. Dosud za výkupy nemovitostí povodí zaplatilo 380 milionů korun.
„Návrh na vyvlastnění byl nyní podán u tří fyzických osob, se kterými budou i nadále probíhat jednání, u nichž budeme hledat shodu v podmínkách smírčího řešení v souběhu s běžícím procesem vyvlastnění,“ vysvětlila Vlčková s tím, že Povodí Odry nyní pokračuje v jednáních i s obcí Nové Heřminovy. Podnik s radnicí řeší způsob vypořádání majetku, který je v jejím vlastnictví.
Obec přitom dlouho jednat se státem nemohla, protože jí to znemožňovalo referendum z roku 2008. Podle něj musela vystupovat vždy proti projektu přehrady. To se změnilo koncem letošního dubna po novém referendu. Obyvatelé se v něm vyjádřili, že se stavbou protipovodňové nádrže souhlasí. Výsledek referenda je však zpochybňován kvůli jinak položené otázce.
Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že letos ve třetím kvartálu podá žádost o povolení záměru přeložky silnice I/45 mezi Zátorem a Novými Heřminovy. „Co se týká výkupů pozemků, tak momentálně jsou vlastníci aktivně oslovováni a dochází k uzavírání jednotlivých smluv. Pozemky je potřeba majetkově vypořádat do zahájení stavby, což má být v roce 2027. K procesu vyvlastnění přistoupíme jen v nezbytně nutném případě, rádi bychom se mu vyhnuli,“ řekl mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.
Potvrdil, že silnice je důležitá pro vznik přehrady. „Výstavbou vodního díla totiž dojde k zatopení části původní silnice, proto musí být přeložena do nové trasy. Oba projekty, přehrada a silnice, jsou propojené, takže i příprava musí být vzájemně koordinována,“ upřesnil Mazal.

Mapa ukazuje trasu nové přeložky silnice I/45. Původní silnici zatopí voda z přehrady.
Termín EIA musel být prodloužen
Projekt silnice byl schválen v květnu 2015, hotova by komunikace měla být v roce 2030, tedy o dva roky dříve než přehrada. Ke stavbě silniční přeložky již musel být prodloužen termín EIA, tedy rozhodnutí o vlivu stavby na životní prostředí. Platnost má do února roku 2027. Nová komunikace má stát 1,8 miliardy korun bez DPH.
Vydání stavebního povolení pro přehradu ministr Výborný očekává v polovině roku 2026, pak by měl následovat mezinárodní tendr na firmu, která přehradu postaví. Stavba vodní nádrže má stát 4,7 miliardy korun, úpravy pod nádrží si vyžádají 1,7 miliardy.

Takto má vypadat přehrada v Nových Heřminovech.
Přehrada v Nových Heřminovech je součástí série protipovodňových opatření na horním toku řeky Opavy, která mají ochránit před stoletou povodní řadu obcí a měst dál po proudu, v nichž loňská zářijová povodeň způsobila škody za více než deset miliard korun.
O výstavbě přehrady se hovoří od roku 1997, kdy sever Moravy a Slezsko také postihly ničivé povodně. O jejím vybudování pak stát rozhodl v roce 2008. Vloni v prosinci získal územní rozhodnutí, proti kterému však podal žalobu ekologický spolek Děti Země. Soud ale minulý týden tuto žalobu zamítl, příprava přehrady tak může pokračovat.