Hlavní obsah

Stát navrhuje zrušit technický unikát. Výletní železniční trať v podhůří Jeseníků bojuje o přežití

3:52
3:52

Poslechněte si tento článek

Bruntál/Světlá Hora/Malá Morávka

Správa železnic (SŽ) plánuje přerušit provoz na nejstrmější neozubnicové železniční trati v Česku, která propojuje Malou Morávku a Světlou Horu na Bruntálsku. Důvodem má být její malá vytíženost. Provoz trati přitom dotuje Moravskoslezský kraj, který loni vyplatil dopravci na kompenzacích 916 tisíc korun.

Foto: Slezský železniční spolek

Každou sobotu i neděli vyráží v turistické sezoně na trať mezi Bruntálem a Malou Morávkou deset historických vlaků.

Článek

Více než sedmikilometrový úsek je součástí trati Malá Morávka – Bruntál o délce 17 kilometrů. Vlaky na něm začaly jezdit v roce 1901, o 108 let později pravidelný provoz skončil. V roce 2017 se však na trasu vrátily turistické vlaky, které letos jezdí o víkendech a svátcích od 5. července do 21. září.

Ročně firma MBM rail z Jaroměře vypraví na trať 184 vlaků, které převezou až 7000 cestujících. Pro stát je problémem počet vypravených vlaků. Podle zákona jich má být aspoň 300. To podle serveru zdopravy.cz nesplňuje 11 tratí po celém Česku, včetně té v podhůří Jeseníků. SŽ je chce proto zakonzervovat.

„Jde o úseky, které v souvislosti s institutem přerušení provozuschopnosti a provozování dráhy splňují parametry dané novelou zákona o dráhách. Z tohoto hlediska je tedy relevantní prověřit možnost přerušení provozuschopnosti,“ vysvětlil mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Upozornil, že zveřejnění trati v přehledu automaticky neznamená, že dojde k přerušení provozu. „Konkrétní záměry se zmíněnými úseky prodiskutujeme se samosprávami,“ doplnil.

Návrh na zrušení technického unikátu, jehož maximální sklon je až 45 promile, což znamená, že na jednom kilometru vystoupá vlak o 45 metrů, se nelíbí obcím na trati ani dopravci. „To je alibismus Správy železnic,“ nebral si servítky Jiří Mužík z MBM rail. Poukázal, že se nejedná o zrušení, ale konzervaci, což ve skutečnosti znamená, že místo kolejí bude třeba cyklostezka. „Dopravu tam platí Moravskoslezský kraj. Pochybuju, že by si to nechal líbit.“

Proti přerušení provozu je i Slezský železniční spolek, jehož vlaky turisty na trati vozí. „Nejzajímavější částí je právě Světlá Hora – Malá Morávka. Pokud to zavřou, tak pak pozbude význam celá štreka až do Bruntálu,“ řekl zástupce spolku Ladislav Antalec.

Návrh SŽ jej rozčiluje. „Správa uvádí, že do trati nainvestovala vyšší stovky milionů. A nyní je chce vyhodit oknem a trať zavřít? Podle mě se jedná o klasické státní plýtvání, protože z eráru krev neteče a ve státním není nikdy nikdo za nic nikomu odpovědný,“ poznamenal.

Stejně zareagoval i starosta Světlé Hory Alois Šimčík (Za fungující obec pro občany). „Před pár lety do toho nacpal stát miliony, aby to jezdilo. Tak proč to dělal, když to teď chtějí přerušit,“ divil se.

Kolik SŽ za poslední opravu trati zaplatila a kdy proběhla, její mluvčí Gavenda nesdělil.

Mezi zastánce vláčků patří i obec Malá Morávka. Její starosta Ondřej Holub (Za budoucnost občanů) připomněl, že SŽ se snažila provoz přerušit už v minulosti. „A podařilo se nám to zvrátit. Teď se ale obávám, že pravidla jsou nastavena tak, že nebudeme objednávat tři sta vlaků ročně,“ povzdychl si.

Starosta má strach, že jakmile přestanou vlaky jednou jezdit, tak už se na koleje nevrátí. „Bude to nevratný krok. Když k němu dojde, přestane se správa starat, násep zaroste a výhybky už nikdo nikdy nerozhýbá,“ varoval.

Starostové zbylých obcí na trati, Rudné pod Pradědem a Světlé Hory, se shodli na tom, že vlaky využívají hlavně turisté, proto by se místních ukončení provozu nedotklo. „Bylo by ale škoda to zavírat,“ zmínil starosta Rudné Radomír Tománek (Rozumná volba).

Pokud bude chtít SŽ skutečně trati 312 Bruntál – Malá Morávka zavřít, dostane se však do sporu s hejtmanstvím, které o zastavení provozu neuvažuje. „Na trati jsou provozovány vlaky v závazku veřejné služby a provoz této linky je plánován i v dalších letech. Dokonce se předpokládá menší rozšíření,“ informovala Miroslava Chlebounová z kanceláře hejtmana.

Výběr článků

Načítám