Článek
„Díky pilotnímu provozu monitorovacího vozidla v centru města, tedy v Moravské Ostravě a Přívozu, kde jsme systém testovali, jsme přišli na to, že je špatně zaparkované každé třetí auto. Zjistili jsme také to, že to jsou SPZ, které se opakují. Bezohlední řidiči například svým nesprávným parkováním blokují průjezd vozidlům záchranných složek, kdy může jít opravdu o minuty při záchraně životů,“ sdělila náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová (Piráti).
Dodala, že město si od provozu monitorovacího vozu slibuje větší bezpečnost v ulicích, ale i menší vytíženost strážníků, kteří se budou moci místo vypisování pokut za parkování věnovat veřejnému pořádku.
„Navíc máme v plánu automobil využívat nejen pro kontrolu parkování, ale také pro monitorování výtluků a dopravního značení. Sbírá nám důležitá data z komunikací ve městě, která můžeme v budoucnu využít například pro efektivnější nastavení podmínek pro parkování,“ upozornila Hoffmannová.

Takto vypadá automobil, který jezdí po Ostravě a monitoruje parkování.
Udělení pokuty je šestnáctkrát rychlejší
„Strážníkovi trvá zhruba osm minut, aby zapsal a zaevidoval ten přestupek, tedy pokutu za špatné parkování. Tomu monitorovacímu vozidlu to trvá třicet sekund, což je asi šestnáctkrát rychleji,“ upozornil ředitel ostravské městské policie Miroslav Plaček. Podotkl, že podobný systém používají už i jiná města jako například Praha, Brno, Plzeň či České Budějovice. „Jen za loňský rok strážníci v Ostravě vystavili 53 tisíc parkovacích lístků,“ poukázal Plaček.
Monitorovací vůz byl nejprve v testovacím režimu, od začátku června však již v ostravských ulicích naostro uděluje pokuty. Záznamy z vozu o přestupcích za parkování putují do systému městské policie ke zpracování a využití při řešení přestupkového jednání. Následně jsou přeposílána k příslušnému správnímu orgánu. Provozovateli vozidla bude nejprve zaslána výzva k uhrazení pokuty, a pokud určenou částku v termínu nezaplatí, řeší se přestupek ve správním řízení, kde zákon umožňuje pokutu od dvou do pěti tisíc korun.

Detail střechy ostravského monitorovacího vozu.
Provoz vozu stojí město 220 tisíc měsíčně
Podle náměstkyně Hoffmannové řešilo město pořízení vozidla zhruba rok. „Nakonec jsme zvolili variantu pronájmu, což vychází na 120 tisíc korun měsíčně. Dalších sto tisíc korun měsíčně dělá provoz a správa toho vozu, což zajišťují Ostravské komunikace. Tím myslím zaplacení řidiče, garáž a pohonné hmoty,“ upřesnila náměstkyně s tím, že tyto náklady bez problémů uhradí vybrané pokuty.
Ostravští řidiči se však na město zlobí, redakci v mailech upozornili například na to, že ne vždy se dá všude ve městě správně zaparkovat. Problém podle nich je například s parkováním automobilů na LPG pohon, které mají zákaz vjezdu do parkovacích domů. Podle nich jde „jen“ o buzeraci obyčejných lidi, na nichž bude město pomocí auta vydělávat peníze.

Pohled na monitorovací vůz, který v ostravských ulicích rozdává pokuty za parkování.
„Zaparkovat u ostravské městské nemocnice je pro mě s autem na LPG téměř nemožné. Jezdím tam kvůli svému špatnému zdravotnímu stavu velmi často, vozím tam i rodiče, kteří už jsou těžce pohybliví. Do parkovacího domu, který vznikl místo bývalého parkoviště, vjet nemůžeme, tak jezdím po areálu nemocnice a hledám místo. Zatím se mi to podařilo jen jednou. Myslím si, že u nemocnice má mít právo zaparkovat vůz s jakýmkoliv pohonem, jinak jde o diskriminaci,“ napsal například redakci jeden z rozčilených ostravských řidičů, který si ale nepřál zveřejnit jméno, protože občas zaparkuje u nemocnice nesprávně a bojí se postihu.
Další řidiči redakci upozorňovali na problémy s parkováním v centru města či na sídlištích.
Novinka se nelíbí ani členům opoziční Ostravské levice, kteří ji kritizovali na ostravském zastupitelstvu. Upozorňovali například na to, že by mělo být po celém městě zajištěno, aby lidé mohli zaparkovat v docházkové vzdálenosti od svých domovů. Náměstkyně Hoffmannová na to reagovala, že na parkování není ze zákona žádné právo. Upozornila i na to, že v městských parkovacích domech je spousta volných nevyužitých míst.