Článek
Jeho zástupci v dopise žádají, aby byl projekt výstavby nové silnice vedoucí přes Český ráj přehodnocený.
Mimo jiné jim vadí, že je projekt prezentován jako přeložka silnic I. třídy, avšak půjde o komunikaci dálničního typu s více pruhy, estakádami či rozsáhlými terénními zářezy. Obávají se, že dojde ke zbytečnému zničení krajiny a míní, že silnice není nutná, neboť současné zatížení obcí dopravou není podle ČSOP nijak extrémní s výjimkou okolí velkých měst.
„Skutečně je nutné sevřít západní část Českého ráje „dálnicemi“ úplně ze všech stran? Kvůli zkratce v řádu nižších desítek kilometrů zničit obdivovanou krajinu a ohrozit zdejší přírodu?“ ptají se jménem ČSOP předseda Libor Ambrozek a místopředseda Karel Kříž.

Odpůrci nové silnice I/35 vyzvali k zastavení příprav stavby už koncem července na slavnostech Český ráj bez dálnice v Sedmihorkách. Koalice spolků SOS Český ráj chce, aby se nestavěla tzv. severní varianta, ale jižní, která je podle nich šetrnější.
Novou výzvu adresovali vládě a Libereckému, Královéhradeckému a Středočeskému kraji a navrhují dopravně, ekologicky a ekonomicky výhodnější řešení. Tím je urychlená výstavba obchvatů obcí na stávající silnici z Jičína do Turnova a jižní varianta, která by odvedla tranzitní dopravu z Jičína do Mnichova Hradiště mimo Český ráj.
Výzvu na změnu trasy podporují i osobnosti
Výzvu už na jejím startu podpořili i vědci Václav Cílek, Stanislav Komárek a Anna Hogenová či umělci Ondřej Vaculík, Jiří Štrébl, Petr Vachler, Vladimír Merta, Miloš Šejn, Čestmír Suška a Jaroslav Kvasnica i sportovec Adam Helcelet. S jejími požadavky sympatizují i významní ekologové, například Ladislav Miko, bývalý ministr životního prostředí a poradce prezidenta, či Robin Böhnisch, ředitel Krkonošského národního parku.
„Z mého pohledu dálnice Českým rájem nedává smysl. Už to obklíčení poměrně malého Českého ráje dálnicemi není dobré. Společně s Jiřím Adamovičem a Radkem Mikulášem jsme dávali dohromady podklady pro vyhlášení Geoparku Český ráj. To, co je tu světové, to jsou mikroformy, skalní prostředí. Ve srovnání s pískovcovými krajinami světa je Český ráj maličký. Právě proto je zranitelný. Český ráj nese esenci národní krajiny, je to vidět na množství malířů a umělců, kteří tu dodnes působí. Myslím si, že je důležité tu zachovat málo technický ráz do budoucna,“ uvedl v souvislosti s výzvou Václav Cílek.
Nekonečný příběh
Proti nové aktivitě odpůrců se ohradil hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj), který další kolo debaty o nové trase silnice I/35 označil za nekonečný příběh.
„Na jeho konci může být i to, že se nová silnice vůbec nepostaví a čím dál víc aut bude dál jezdit intravilány obcí od Jičína až po Turnov. Po dokončení dálnice D35 z Hradce Králové do Jičína v roce 2028 se dopravní zátěž v této oblasti bohužel ještě zvýší,“ vyjádřil své obavy hejtman.
Podle něj obyvatelé Libereckého kraje novou silnici mezi Turnovem a Jičínem potřebují. „Řeší totiž hned několik problémů. Jak obchvat Turnova a všech obcí, kudy prochází současná silnice, tak i napojení Semil, Jilemnice a Lomnice nad Popelkou na Turnov, zbytek našeho kraje i celé České republiky,“ vysvětlil Půta a dodal: „Vůbec nezpochybňuji právo občanů ptát se a chtít od investora stavby vysvětlení. Zároveň ale stát musí mít možnost klíčové železnice a silnice připravovat a stavět.“
Trasa silnice I/35 je rozdělená do čtyř staveb a na všech se pracuje koordinovaně. Záměr má vydané souhlasné stanovisko EIA a ministerstvo dopravy již dříve potvrdilo, že trasa povede v již schválené variantě. Stavba má začít v letech 2028–2033. Odpůrci věří, že se jim ještě její trasu podaří změnit.