Článek
Zkoušky nových ozubnicových výhybek, které vyrobili ve společnosti DT - Výhybkárna a strojírna v Prostějově, dopadly úspěšně. Funkčnost tří speciálních ozubnicových výhybek s Abtovou ozubnicí, které prostějovští specialisté navrhli, vyrobili a dodali, otestovala lokomotiva řady 715.
„Během testu byly všechny tři výhybky pojížděny různými rychlostmi i směry, včetně čistě ozubnicového pohonu. Zároveň jsme zkoušeli, jak přesně ozubené kolo dvojkolí lokomotivy zapadá do hřebenů v kolejišti na různých místech výhybky,“ popsal vedoucí oddělení techniky společnosti Lukáš Raif. Testy potvrdily, že konstrukční řešení je správné. Podle Raifa výhybky plně vyhovují pro běžný i plnohodnotný ozubnicový provoz.
Samotná renovace ozubnicové trati zahrnula kromě výměny výhybek mimo jiné také výměnu dřevěných a ocelových pražců za nové ocelové, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v dopravnách Desná a Dolní Polubný. Stavbaři dále obnovili odvodnění a sanaci skalních zářezů. Oprava zahrnula i výměny přejezdových konstrukcí na šesti přejezdech. Opravou prošel také Polubenský tunel, který je třetí nejdelší jednokolejný tunel v České republice.

Lokomotiva při testech v tunelu
Rekonstrukci ozubnicové trati, která je evropským unikátem, připravovala Správa železnic několik let. Celá renovace bude stát 447 milionů korun a je koordinována s polskou stranou, která v úseku od státní hranice do stanice Szklarska Poręba Górna vymění kolejnice a zabezpečí železniční přejezdy.
„Stavba je součástí přeshraničního projektu Obnova úseků trati Tanvald – Szklarska Poreba, který je spolufinancován Evropskou unií v rámci programu Interreg Česko – Polsko 2021–2027. Obnova takzvané zubačky je největší investiční akcí z tohoto programu. Výše dotace, kterou Správa železnic obdrží z Evropského fondu pro regionální rozvoj, dosáhne 11,995 milionu eur,“ uvedla Nela Eberl Friebová ze Správy železnic.
Při oslavách vyjedou dobové lokomotivy
Vlaky se mají rozjet po obnovené trati první listopadový den. V ten stejný den pořádá Železniční společnost Tanvald doprovodný program k obnovení provozu na nádraží v Kořenově, které bude slavnostně vyzdobené. V soupravě zvláštního vlaku bude zařazena i lokomotiva řady 749 „Zamračená“. Lokomotiva řady 740 pak bude v čele zvláštního vlaku Východočeské dráhy, který pojede z Hradce Králové do Kořenova a zpět. Na trati mezi Tanvaldem a Harrachovem pak pojedou několikrát za den vlaky vedené motorovou ozubnicovou lokomotivou T 426.0 zvanou „Rakušanka“.
Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať Tanvald - Harrachov byla postavena v letech 1899-1902. V roce 1992 byl úsek Tanvald - Kořenov prohlášen ministerstvem kultury za kulturní památku. Úsek s ozubnicí je dlouhý 12 kilometrů a je jednou z posledních běžně rozchodných ozubnicových železnic v Evropě.