Hlavní obsah

Parkovací dům, který pomůže návštěvníkům Horácké arény, vyroste nejdřív za rok

Jihlava

Parkovací dům s kapacitou až pět set aut, který by měl ulehčit parkování (nejen) návštěvníkům nové jihlavské arény, nabral zhruba roční zpoždění. Společnost Icom transport, která chce dům postavit na třídě Legionářů vedle supermarketu Billa, nedokázala přesvědčit vlastníky okolních pozemků, a proto změnila svoje původní plány.

Foto: ICOM transport

Vizualizace parkovacího domu, který chce firma ICOM postavit na třídě Legionářů poblíž Horácké arény.

Článek

Velkokapacitní parkoviště totiž mělo být hotové už letos, aby pokrylo také zájem diváků mířících do Horácké arény, která je od něj vzdálená 300 metrů. Zatímco stánek s kapacitou až sedm a půl tisíce lidí se otevřel podle harmonogramu a už dva měsíce funguje, Icom přípravy přibrzdil.

„Jednání se bohužel neustále protahovala a nevedla k úspěšnému uzavření dohody, proto jsme se rozhodli je ukončit. Následně bylo nutné zapracovat na nové podobě projektu. Hlavním cílem bylo navrhnout řešení, které by majetkově nezasahovalo do sousedních soukromých pozemků,“ reagoval na dotaz Novinek mluvčí Icomu Martin Havran.

Zásadní pro další posun bylo poslední letošní jednání jihlavského zastupitelstva 16. prosince. „Schválilo záměr prodeje navazujících pozemků. Tento krok nám otevřel cestu k okamžitému zahájení prací na zcela nové projektové dokumentaci,“ vysvětlil Martin Havran.

O desetinu nižší kapacita

Zastupitelé už loni v létě odsouhlasili směnu městského pozemku za Billou, který nyní slouží jako parkoviště pro asi 100 aut, protože se samo město do stavby parkovacího domu nechtělo pustit. Původně se hovořilo o parkování až pro 555 aut, výsledná kapacita by měla být po přepracování zhruba o desetinu nižší.

Podle mluvčího magistrátu Radovana Daňka zastupitelé posvětili prodloužení smlouvy na odkoupený pozemek, kde je dnes parkoviště, a současně schválili záměr prodat Icomu ještě kus sousedního pozemku. „Cílem je udržet kapacitu parkovacího domu kolem 480 až 500 parkovacích míst,“ uvedl Daněk.

Icom chce na začátku příštího roku podat žádost o stavební povolení a ve druhém čtvrtletí zahájit stavbu. „Cílový termín dokončení a uvedení do provozu je konec roku 2026. Celkové náklady jsou vyčísleny na 180 milionů korun,“ uvedl Martin Havran. V přízemí počítá investor s komerčními prostory.

Parkovací dům za Billou bude důležitý nejen pro dojíždějící za prací, návštěvníky města nebo kulturního domu, ale také pokryje poptávku po parkování v okolí Horácké arény. Samotná hala nabízí od minulého týdne více než stovku míst v podzemí, veřejnost tam ale může parkovat pouze mimo dny velkých akcí.

„O aktuální obsazenosti parkoviště informuje řidiče LED ukazatel před vjezdem. Vjezd do parkoviště je možný pouze z Jiráskovy ulice, a to ve směru od centra k autobusovému nádraží. Ve dnech hokejových zápasů či jiných akcí je parkoviště vyhrazeno pro týmy, pracovníky zajišťující akci, produkční týmy a nájemce klubového patra,“ upřesnil mluvčí arény Bedřich Musil.

Bude kde parkovat

Situace s parkováním by se v krajském městě měla postupně zlepšovat. V Jihlavě aktuálně roste velkokapacitní parkovací dům v areálu nemocnice, v plánech města figuruje další krytý parking u zoo a také záchytné parkoviště v Brtnické ulici.

„Parkovací kapacity jsou samozřejmě důležité, ale je potřeba, aby byly rozmístěny z různých směrů a nebyly koncentrované ve velkých kapacitách, jinak by došlo k ucpávání. Pro akce arény je možné využít nabídky z několika tisíc parkovacích míst, a to od parkování zdarma po placené parkování,“ zmínil jihlavský radní a manažer projektu výstavby Horácké arény David Beke (ODS).

Jak se dostanou diváci do arény, najdou například zde. Vedení Jihlavy rozhodlo o stavbě arény na místě původního zimního stadionu v centru města, protože stavba na jeho okraji by podle Davida Bekeho znamenala paradoxně ještě větší potřebu automobilové dopravy.

Výběr článků

Načítám